Družice Strobe. Zdroj: NASA

Češi se zapojí do návrhu americké rentgenové mise STROBE-X

Rýsují se obrysy dosud nejvýznamnější spolupráce mezi ČR a NASA: 9. listopadu vydala ČR dopis podpory k zapojení do přípravy nové rentgenové družice STROBE-X, navrhované ve Spojených státech amerických ve výzvě americké kosmické agentury NASA pro tzv. Probe-class misi s rozpočtem 1 miliardy USD. Mise STROBE-X (Spectroscopic Time-Resolving Observatory for Broadband Energy X-rays) je optimalizovaná pro studium nejextrémnějších podmínek ve vesmíru.

„Mezi klíčové vědecké cíle mise patří měření hmotnosti a rotace černých děr a zkoumání dopadající hmoty v podmínkách silné gravitace. Bude také zkoumat neutronové hvězdy s cílem určit fyzikální stavové rovnice pro ultra-hustou hmotu. Díky schopnosti rychle reagovat bude sloužit k identifikaci a studiu rentgenových protějšků pro různé přechodné jevy na dynamické obloze, zahrnující nové detekce gravitačních vln, záblesků na různých vlnových délkách i náhlá zesílení astro-částicových zdrojů,“ říká Jiří Svoboda z Astronomického ústavu AV ČR.

Vedle vědecké přípravy mise, na které se bude podílet zejména Astronomický ústav AV ČR, se ČR zavázala k hardwarovému vývoji. Český průmysl se zapojí do vývoje a konstrukce klíčového vědeckého přístroje HEMA (High Energy Modular Array). Český příspěvek v objemu 2,5 milionu. EUR na vývoj a výrobu demonstračních, testovacích a kvalifikačních kusů doplní ve stejné výši americká strana k zafinancování výroby finálních letových kusů. Jednalo by se tak o dosud nejvýznamnější spolupráci mezi ČR a NASA.

tisková zpráva Astronomického ústavu AV ČR