Zdroj: Thales Alenia Space

České technologie raketově dobývají vesmír

Česko zažívá boom v odvětví kosmického průmyslu a díky řadě úspěšných mezinárodních misí a projektů patří tuzemské kosmické firmy k evropské špičce. O představení novinek a aktuálních úspěchů z oblasti kosmu se v týdnu od 4. do 11. listopadu postará největší český festival kosmických aktivit Czech Space Week. Jedním z jeho hlavních partnerů je asociace Czech Space Alliance, která sdružuje dvacítku předních tuzemských společností z širokého portfolia technických oborů. V jakých vesmírných aktivitách tyto firmy vynikají?

Lehké, odolné a účinné – to jsou flexibilní solární panely pro družice z 5M v Kunovicích

Mezi jeden z nejúspěšnějších projektů poslední doby, spadající pod hlavičku sdružení Czech Space Alliance, se řadí unikátní mechanický subsystém flexibilních solárních panelů tuzemské firmy 5M. Flexibilní solární panely, jejichž délka dosahuje při rozvinutí až 30 metrů, otevírají nové možnosti v oblasti kosmických technologií. Jejich všestranné využití, od telekomunikace a navigace až po pozorování Země, slibuje revoluci v napájení kosmických zařízení. Subsystém panelů je totiž vyvíjen tak, aby poskytoval vyšší výkon ve srovnání s pevnými solárními panely.

Vývoj, testování a výroba flexibilních solárních panelů probíhá v rámci projektu NOVACOM II, který je realizován ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA). V současnosti se pracuje na testování nové generace odlehčeného a výkonnějšího flexibilního solárního panelu Gen 1.5 a Engineering Modelu (EM) mechanického subsystému flexibilních solárních panelů, které jsou součástí nové platformy telekomunikačních satelitů Thales Alenia Space. Na oběžnou dráhu Země by se série těchto šesti satelitů mohla dostat do roku 2027. Na projektu se spolu s firmou 5M podílí také brněnské firmy Frentech Aerospace, L.K. Engineering a BD Sensors.

Firma HULD zkoumá možnosti využití umělé inteligence ve vesmíru i pozemních aplikacích

Ve výzkumu a využití AI ve vesmírném průmyslu vyniká česká technologická firma Huld, která v těchto dnech vyvíjí systém využívající AI detekující rušení nebo podvržení signálu, které může způsobovat závažné problémy. Úkolem systému je identifikovat typ rušičky signálu pomocí klasifikačních algoritmů, upozornit na daný problém a poskytnout nápravu. Inovativní řešení nabízí také v oblasti detekce anomálií za pomoci AI. Anomálie značí jakýkoliv neobvyklý nebo odlišný stav od normálu, který by mohl být indikátorem problému nebo poruchy. Systémy, do jejichž vývoje se firma Huld pustila, umožňují včasné odhalení chyb a předcházení výpadkům u vesmírných zařízení, které by jinak byly velmi nákladné.

Firma se též jako jedna z prvních v Evropě pustila do průzkumu využití kvantových algoritmů pro zpracování dat z družicových misí pro pozorování Země ve spolupráci s IBM Česká republika. Kvantové počítače a technologie mohou přinést revoluci do mnoha odvětví a české firmy v tomto nezůstávají pozadu.

I novace v rentgenové optice: Rigaku v Dolních Břežanech přispívá k objevům ve vesmíru a patří ke světové špičce

Zdroj: Rigaku Innovative Technologies Europe

Technologické inovace jsou hnacím motorem pokroku. Otevírají nové možnosti, usnadňují každodenní život a zvyšují efektivitu. Každá inovace začíná výzkumem a vývojem, proto tým odborníků v Rigaku Innovative Technologies Europe s.r.o. (RITE) neustále hledá nové možnosti v oblasti fyziky rentgenového záření. RITE technologie nacházejí využití v široké škále odvětví i vědeckých aplikací – od materiálové analýzy a průmyslového zobrazování až po kosmický výzkum.

Díky výrobě špičkové a unikátní rentgenové optiky, detektorů a zdrojů rentgenového záření je RITE předním evropským centrem. To dokazuje i řada úspěšných vesmírných projektů, jako je například vytvoření rentgenové kamery s vysokým rozlišením, spolupráce s americkými vědci na sub-orbitálních raketových experimentech pro budoucí rentgenové mise NASA nebo vývoj rentgenové optiky pro české nanosatelity VZLUSAT-1 a VZLUSAT-2, které významně přispěly k výzkumu kosmického záření a magnetosféry. V blízké budoucnosti by technologie RITE mohly hrát klíčovou roli i při průzkumu Měsíce.

Na vývoji českých nanosatelitů VZLUSAT-1 a VZLUSAT-2 se kromě Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLU) podílela i řada českých firem. Součástí rentgenového dalekohledu obou družic je kromě rtg. optik i detektor od společnosti Advacam nebo radiační stínění družic, na kterém se podílely firmy 5M a TTS, které jsou také členy CSA.

Týden na ITBiz: TSMC plánuje další závody v Evropě, ve hře je i Česko