Pixabay License

Čeští vědci vyvinuli kožní probiotika. Pomohou s ekzémy i akné

Kůže je největším orgánem lidského těla a každý její centimetr je osídlen až pěti miliony bakterií. Zdraví pokožky tak ovlivňuje zdraví celého těla. Narušení rovnováhy kožního mikrobiomu (společenství mikroorganismů) je spojeno s celou řadou onemocnění, v prvé řadě s atopickým ekzémem. Kožní bakterie rozhodují i o tom, zda budeme vonět, nebo páchnout. Tým brněnských mikrobiologů ze společnosti Fermatigo pod vedením Petra Ryšávky analyzoval mikrobiom zdravých lidí a atopiků a potvrdil zvýšený výskyt problematických bakterií u jedinců s atopickým ekzémem. „Například bakterie Staphylococcus aureus se chová jako bakteriální tyranosaurus. Je schopna devastovat rovnováhu kožního mikrobiomu, spustí zánětlivé procesy, naruší kožní bariéru a doslova zblázní imunitní systém. Ten vzápětí napadne ohroženou část kůže, což vede k chronickým obtížím,“ vysvětluje Petr Ryšávka. Zároveň upozorňuje, že líhní této bakterie je u atopiků často jejich šatní skříň. Atopik se vlastně může stále dokola infikovat ze svého oblečení.

Probiotika cíleně likvidují škodlivé bakterie
Na vzniku atopického ekzému se samozřejmě podílí více faktorů, např. genetika, životní prostředí, strava a stres, ale narušení rovnováhy kožního mikrobiomu je zásadní. Ryšávkův tým se proto specializuje na analýzu kožního mikrobiomu a vývoj individualizované mikrobiomové kosmetiky. „Na začátku je stěr vzorku pokožky, následuje analýza, a po ní cílená úprava mikrobiomu s využitím specifických probiotických kultur,“ přibližuje Ryšávka. Ty byly testovány ve spolupráci s Českou sbírkou mikroorganismů Masarykovy univerzity, která stanovovala antibakteriální účinky vybraných probiotických kultur. „Ukazuje se, že vhodné probiotické kultury mohou mít obdobný efekt jako antibiotika, s tím rozdílem že probiotika zde produkují specifické antimikrobiální peptidy, které jsou schopné cíleně likvidovat vybrané bakterie. Vedle eliminace zmíněné bakterie Staphylococcus aureus jde třeba o snižování počtu bakterie Cutibacterium acnes, která je hlavním původcem vzniku akné.“
Atopický ekzém se týká třetiny lidí. Akné téměř všech