(c) Graphicstock

CI Tau: Okolo hvězdy s horkým jupiterem obíhají další tři planety

Okolo hvězdy CI Tau obíhá s periodou asi 9 dní horký jupiter. Na tom není nic až tak zvláštního. Mateřská hvězda a celá soustava jsou však jen 2 miliony let staré.

Okolo hvězdy o hmotnosti o něco menší než Slunce se ještě stále nachází disk z prachu a plynu. V něm nyní astronomové objevili možná až další tři planety.

Horcí jupiteři nejsou tak běžní, jak se na ve druhé polovině 90. let mohlo zdát. Vyskytují se zhruba okolo 1 % hvězd hlavní posloupnosti. Přibližně polovina horkých jupiterů má vzdálenějšího sourozence, který se obvykle nachází do 20 AU daleko, i když tento údaj může být observačně zkreslený (najít planety ve větší vzdálenosti je obtížné najít).

CI Tau b se ale vymyká všem dosavadním systémům. Kromě horkého jupitera se okolo mladé hvězdy pohybují ještě až tři další planety.

Horký jupiter CI Tau b byl objeven před dvěma lety měřením radiálních rychlostí. Jeho hmotnost bude patrně někde mezi 11 až 12 Jupitery.

CI Tau b je prvním horkým jupiterem, který obíhá okolo mladé hvězdy, kterou ještě obklopuje protoplanetární disk.

Vloni v září pozorovali astronomové okolí CI Tau pomoci sítě radioteleskopů ALMA v Chile. V disku objevili tři mezery ve vzdálenosti 13, 39 a 100 AU. Je poměrně pravděpodobné, že mezery vymetly další tři planety o hmotnosti Saturnu až Jupiteru.

Pokud se objev potvrdí, půjde o skutečně unikátní systém s planetami od 0,1 po 100 AU.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno