(c) Graphicstock

Zimní čas má být lepší než letní

Mezinárodní odborné společnosti zabývající se výzkumem biologických rytmů a jejich ovlivněním světlem zaslaly své stanovisko ke změně času vládním institucím většiny členských států Evropské unie. Vědci v něm doporučují zavedení ustáleného Standardního času (ST), také označovaného jako „zimní“, za prospěšnější zdraví celé společnosti než stálý čas „letní“ (DST).

Svá doporučení vědci formulovali v návaznosti na iniciativu Evropské komise, aby byla v Evropské unii opuštěna praxe každoročních změn času na jaře a na podzim. Alena Sumová, která vede oddělení zabývající se chronobiologií ve Fyziologickém ústavu AV ČR a je též vědeckým sekretářem Evropské společnosti biologických rytmů (EBRS) zdůrazňuje: „Vědecké důkazy, které jsou v současné době k dispozici, naznačují, že zavedení trvalého standardního tj. „zimního“ času je nejlepší volbou pro veřejné zdraví. Ponechání celoročně ST zajistí lidem v zimě více expozice rannímu světlu a v létě budou lidé méně vystaveni večernímu světlu. Tím se lépe synchronizují jejich biologické hodiny a spánek bude nastaven na dřívější dobu ve vztahu k pracovní době a školnímu času. Lidé budou celkově psychicky zdravější a pracovní i školní výkony se zlepší“.

Výzkumy ukazují, že „zimní“ čas ve srovnání s „letním“ časem snižuje pocit chronického jetlagu (tzv. „Sociální Jetlag“). Tím zlepšuje kvalitu spánku, je zdravější pro lidské srdce a má pozitivní vliv na tělesnou hmotnost. Je prokázána také jeho souvislost se snížením spotřeby alkoholu a tabáku i nižším výskytem nádorových onemocnění.

„Zrušení změn času nabízí nyní jedinečnou příležitost ke zlepšení celkového zdraví společnosti zavedením stálého Standardního času. Toto stanovisko bylo zasláno také českým vládním institucím – Ministerstvu zdravotnictví ČR a Ministerstvu životního prostředí ČR, Kanceláři prezidenta republiky a Senátu Parlamentu ČR“, dodává Alena Sumová.

Chronobiologie zkoumá vliv denních rytmů a sezónních změn u živých organismů a za tyto objevy získala Nobelovu cenu za rok 2017. Stanovisko bylo schváleno odbornými společnostmi, které se zabývají biologickými rytmy a jejich ovlivněním světlem: Evropská společnost biologických rytmů (EBRS), Evropská společnost pro výzkum spánku (ESRS) a Společnost pro výzkum biologických rytmů (SRBR), a bylo odesláno Evropské komisi pro změnu času (EU Commission on DST).

tisková zpráva Fyziologického ústavu AV ČR