FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

Čína vypustila do kosmu druhou experimentální laboratoř

Čína dnes vypustila do kosmu svou druhou experimentální laboratoř Tchien-kung 2. Podle analytiků jde o další známku čím dál tím větší vyspělosti vesmírného programu, který pokračuje s podporou čínské armády. Informovala o tom agentura AP.

Tchien-kung 2 vynesla do vesmíru raketa Dlouhý pochod 7, která odstartovala dnes krátce po 22:00 místního času (16:00 SELČ) ze střediska Ťiou-čchüan na okraji pouště Gobi v severní Číně.

Jde o další fázi příprav na umístění vlastní stálé vesmírné stanice s kosmonauty na oběžnou dráhu kolem Země. Ta by podle plánů Pekingu měla fungovat kolem roku 2022.

V roce 2013 pobývali v kosmu tři čínští astronauti, kteří strávili dva týdny na palubě experimentální kosmické laboratoře Tchien-kung 1 (Nebeský palác). Ta byla na oběžné dráze od roku 2011 a letos byl její provoz oficiálně ukončen.

Příští měsíc pak odstartuje do vesmíru kosmická loď Šen-čou 11 se dvěma kosmonauty, kteří u ní zakotví. V laboratoři by měli strávit zhruba měsíc, uvedla ve středu mluvčí čínského vesmírného programu.

Základní modul pro první stálou čínskou vesmírnou stanici plánuje Čína instalovat na oběžné dráze kolem roku 2018. V provozu by měla být stanice zhruba v roce 2022.

Čína se po někdejším Sovětském svazu a po Spojených státech stala v roce 2003 teprve třetí zemí, která dokázala vlastními silami vynést na oběžnou dráhu člověka. V roce 2008 první čínský kosmonaut vystoupil do volného prostoru a v roce 2013 přistála nepilotovaná čínská vědecká sonda na Měsíci. Podle odborníků ale čínský kosmický program za americkým a ruským stále ještě zaostává.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky