(c) Graphicstock

Dalekohled Cheops může vyrazit na kosmodrom

Úkolem teleskopu Cheops nebude planety u cizích hvězd objevovat, ale podrobněji zkoumat.

Teleskop Cheops alias CHaracterising ExOPlanet Satellite úspěšně prošel závěrečným analytickým zhodnocením před startem na raketě Sojuz z Francouzské Guyany. Všechny aspekty, které firma Arianespace provedla včetně dráhy letu či průběhu separace nákladu dávají pozitivní výsledky. „Jsme nadšeni, že jsme prošli tímto důležitým milníkem a dostali jsme od firmy Arianespace zelenou,“ raduje se Nicola Rando, projektový manažer mise Cheops. Samotná podoba harmonogramu startů na další měsíce je momentálně nejistá – zatím není jistý ani termín převozu teleskopu do Jižní Ameriky ani jeho start – obecně se hovoří zhruba o posledním čtvrtletí letošního roku.

Cheops je mise, která navazuje na dřívější exoplanetární objevy. Jeho úkolem nebude planety u cizích hvězd objevovat, ale prozkoumávat. Bude totiž pozorovat jasné hvězdy, u kterých už víme, že kolem nich obíhají planety. Teleskop bude měřit drobné změny jasu těchto hvězd způsobené přechodem planety mezi hvězdou a teleskopem.

Mise se má zaměřit na hvězdy, kolem kterých obíhají planety o velikosti Země až Neptunu a vědci očekávají, že získají přesné informace o velikosti těchto světů. Když se tyto informace získají s daty o hmotnosti exoplanet, budou moci vědci určit jejich hustotu, což je první krok k charakterizaci cizích světů. Hustota totiž o exoplanetě prozradí mnoho informací o jejím složení a struktuře – třeba to, zda je převážně kamenná nebo plynná, případně zda jsou na ní velké oceány. „Moc se těšíme na začátek našeho vědeckého dobrodružství a na pokračování našeho poznávání exoplanet – tentokrát pěkně detailně,“ říká Kate Isaak, vědkyně podílející se na projektu.

Cheops poletí na oběžnou dráhu na raketě Sojuz s horním stupněm Fregat jako sekundární náklad s italskými družicemi Cosmo-SkyMed. Raketa také ponese pět cubesatů, mezi kterými je i výtvor Evropské kosmické agentury s výkonným počítačem, který má prokázat vylepšené možnosti řízení letu, které by mohly využívat i jiné družice, pokud by dostaly výkonnější počítače.

autor: Dušan Majer