Exoplaneta pokrytá lávou, umělecké ztvárnění. Autor: ESO/L. Calcada. Zdroj obrázku: Wikipedia. Licence obrázku CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)

Dalekohled CHEOPS už dělá, co má. Upřesnil parametry planet a našel další

Je to už více než rok, co se do vesmíru vydala evropská družice CHEOPS. Hlavním úkolem je výzkum exoplanet tranzitní metodou, ale na rozdíl od Keplera nebo TESS, neprohledává CHEOPS obří zorné pole s desítkami tisíc hvězd. Soustředí vždy jen jednu hvězdu. Jeho úkolem je upřesnit parametry již existujících exoplanet. Při této činnosti samozřejmě občas zakopne i o nějaký ten nový objev. A přesně to se stalo.

Vyšla první nebo jedna z prvních studií, která vychází z dat CHEOPS. Vědci se v březnu a dubnu loňského roku celkem třikrát podívali na hvězdu HD 108236 (také známou jako TOI-1233). Družice TESS našla u této hvězdy čtyři planety – jednu super-zemi a tři mini-neptuny. Planety obíhají s periodami asi 3,8, 6,2, 14,1 a 19,6 dní.

CHEOPS pozoroval tranzit každé planety jen jednou, ale vědci mohli data zkombinovat s těmi od TESS (ta pozorovala 2 až 12 tranzitů každé z planet). Díky tomu se podařilo určit poloměry planet s přesností na větší setiny poloměru Země. Konkrétně jsou: 1,62, 2,07, 2,54, 3,08 a 2,02 Země.

Poslední poloměr patří planetě HD 108236 f, kterou se podařilo najít právě díky pozorování družice CHEOPS, i když její tranzity pozorovala už také TESS. Planeta obíhá s periodou 29,5 dne (bude muset být upřesněna).

Jak konkrétně pomáhá vědcům CHEOPS, si můžeme ukázat na velikosti planety b, která je nejmenší v systému:

Jen data z TESS: 1.563 +0.078 / −0.072 Země
Jen data z CHEOPS: 1.756 +0.096 / −0.12 Země
TESS + CHEOPS: 1.615 ± 0.051 Země

Upřesnění poloměru je důležité, protože z něj v kombinaci s hmotností můžeme spočítat hustotu a diskutovat tak o možném složení planety. V případě systému HD 108236 zatím neznáme hmotnosti planet, což se však brzy změní. Planety jsou v dosahu pozemských spektrografů HARPS a ESPRESSO a měření radiálních rychlostí, ale pomoci mohou opět i lovci tranzitů. TESS bude hvězdu pozorovat znovu v dubnu. Od března do června bude také v dosahu CHEOPSu. Na základě pozorování změn v časech tranzitů mohou vědci odhadnout hmotnosti planet.

Hustoty planet zatím neznáme, ale autoři odhadli možné podoby atmosfér všech planet. První dvě planety by tak mohly mít hustotu podobnou Zemi, ty další budou mít větší plynnou obálku.

Přesné efemeridy
Data z CHEOPSu nemusí upřesnit jen velikosti ale také efemeridy, které jsou velmi důležité. Letos odstartuje do vesmíru Kosmický dalekohled Jamese Webba, který se mimo jiné zaměří na atmosféry exoplanet. K efektivnímu pozorování potřebujete znát přesně začátek a konec tranzitu a to je často problém.

Pokud by měli vědci jen data z TESS, znali by časy tranzitů planet u HD 108236 pro jaro a léto letošního roku s přesností řádově v hodinách. Díky CHEOPSu je to s přesností na minuty. Efemeridy po pozorování CHEOPSu navíc budou pro předpovědi tranzitů použitelné na několik následujících let.

Převzato z webu  Exoplanety.cz, upraveno