FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

Elon Musk vs. Jeff Bezos: Rakety miliardářů

Elon Musk má o čem přemýšlet. Nejenže mu rakety vybuchují na startu a on neví proč, ale v šéfovi Amazonu mu začíná růst slušná konkurence.

Jeff Bezos je nejen zakladatelem a šéfem Amazonu, ale také firmy Blue Origin. Ta úspěšně pracuje na své raketě New Shepard. Pokud bychom ji postavili vedle Muskova Falconu 9, našli bychom určitě jednu podobnost, ale také mnoho rozdílů.

New Shepard dokáže po vynesení nákladu (kapsle) přistát zpět na Zemi a může být znovu použita – a také je, letěla už čtyřikrát. Raketa přistává v místě startu a nikoliv na plošině někde ve vlnách oceánu.

Rozdílů je ale více. New Shepard nevynáší náklad na oběžnou dráhu, ale do vesmíru pouze nakoukne a je také mnohem menší. Bezos bude moci na vrchol kapsle posadit vesmírné turisty, kteří zažijí start, stav beztíže a podívají se na zakulacenou Zemi.

Na první pohled to vypadá, že si Bezos na rozdíl od Muska, který už létá k ISS, na kosmonautiku spíše hraje. Blue Origin na to ale jde jinak – krok za krokem. Z New Shepardu se stane New Glenn. Více než výstižná označení. Shepard byl prvním Američanem, který při suborbitálním letu do vesmíru nakoukl, Glenn byl prvním Američanem ve vesmíru.

New Glenn může mít dva (výška 82 m) nebo tři stupně (výška 95 m) a bude tak vyšší než těžká raketa Falcon Heavy od SpaceX.

New Glenn už bude vynášet náklad regulérně na oběžnou dráhu. Z Mysu Canaveral odstartuje do konce tohoto desetiletí.

Už letos v říjnu ale chystá Bezos skvělou show. Pokud sedíte na raketě plné paliva, chcete mít nějakou šanci na záchranu v případě, že se něco pokazí. Původně se nahoru na kosmickou loď montovala speciální věž, na které jsou motory. V případě problému se loď od rakety oddělí a motory na věži ji odnesou do bezpečí. Věž má ale nemalou hmotnost a také samozřejmě není zadarmo. Během startu se po dosažené určité výšky věž odděluje od lodi, takže musíte pokaždé vyrobit novou. Dragon V2 od SpaceX a také kapsle od Blue Origin na to jdou jinak. Využívají motory samotné lodi.

Kapsle od Blue Origin si už motory vyzkoušela, ale v říjnu ji čeká ostrý test. Od rakety se oddělí za letu.

Bude to velká show. Možná dvě show v jedné. Nejenže bude velmi zajímavé sledovat oddělení (Bezos slibuje přímý přenos), ale zvědaví budeme také na osud samotné rakety.

Celý manévr bude velmi náročný, protože k němu dojde při vysoké rychlosti a ve výšce, kde je ještě hustá atmosféra. Raketa bez kapsle přitom nebude tak stabilní. Je docela možné, že se i se zbytky paliva zřítí.

autor: Petr Kubala
Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno

Jak byl vyroben Disk z Nebry

Disk z Nebry (Nebra Sky Disc), starý více než 3 600 let (dle převládajícího názoru), …

One comment

  1. Jakub Hadamčík

    Elon Musk nemá vůbec o čem přemýšlet. New Glenn ještě dlouho neuvidíme a do nějakého přistání ji zbývají roky. SpaceX postihla anomálie pro jejíž řešení měli 93 ms dat a po 3 týdnech od anomálie už pravděpodobně vědí příčinu a k letům se chtějí vrátit v listopadu.

    Že na to jde Blue Origin jinak? Na to se nikdo neptá – SpaceX létá do vesmíru a s prvním stupněm přistává a Jeff Bezos má koule na to, aby na kameru říkal, že SpaceX dělá to stejné co Blue Origin.

    Blue Origin nemá prostě šanci udržet krok se SpaceX, protože ti už mají reálnou použitelnost a úřichází s novými inovacemi. V úterý by se měla představit nová raketa SpaceX a ta strčí New Glenn za nehet. Přičemž reálné použitelnosti se dočkáme v podobné době. Blue Origin je zkrátka o několik let pomalejší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *