© NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC)

Exoplanety u hnědých trpaslíků

Exoplanety jsou všude. Pár planet bylo objeveno také okolo hnědých trpaslíků, což jsou nedodělané hvězdy, které nemají dostatečnou hmotnost k zažehnutí klasických termonukleárních reakcí.

Zatím úplně nevíme, jak často se vyskytují planety u hnědých trpaslíků. Je to poměrně zajímavé téma, protože tyto planety by mohly být dostupnější přímým zobrazením (mateřská „hvězda“ nevyzařuje tolik záření a planety nepřezáří). Zajímavý ale může být také průzkum disků u těchto objektů. Můžeme díky nim lépe pochopit vznik planet i Sluneční soustavy.

Planety u hnědých trpaslíků nebo hvězd s velmi malou hmotností budou vznikat podobně jako u „normálnějších“ hvězd – tedy z disku z prachu a plynu.

Anne Boucher (Université de Montréal) a její kolegové prohlédli několik hnědých trpaslíků a méně hmotných hvězd prostřednictvím infračervených přehlídek – pozemské Two-Micron All-Sky Survey (2MASS) a družice WISE.

Infračervený obor spektra je v tomto případě nejlepším nástrojem. Hvězda zahřívá plyn v disku, takže u ní pozorujeme přebytek infračerveného záření.

Vědcům se podařilo objevit disky okolo čtyř nových objektů. Tři z nich mají hmotnost mezi 10 až 20 Jupitery, jeden je hmotnější – kolem 120 Jupiterů.

Disky můžeme obecně pozorovat v různých fázích vývoje. Na začátku jsou poměrně teplé a bohaté na plyny. Právě v této fázi vznikají planety. U trochu starších hvězd nacházíme už spíše chladnější a na plyn chudší disky. Jedná se v podstatě o zbytky z fáze formování.

Čtyři pozorované objekty jsou členy hvězdných asociací – to jsou hvězdy nebo obecně objekty stejného původu a stáří. Díky tomu můžeme poměrně přesně stanovit věk všech objektů

U všech byly pozorovány ještě poměrně teplé a tedy aktivní disky. Dva z objektů jsou staré přes 40 milionů let a jsou tak vůbec nejstaršími známými objekty, které obklopují disky ve fázi formování planet.

Převzato z webu Exoplanety.cz, zkráceno