HARPS opět loví exoplanety u blízkých hvězd

V roce 2016 přinesl projekt Pale Red Dot (bledě červená tečka) objev exoplanety u Proximy Centauri. Vloni na něj navázal nový projekt Red Dots. Spektrograf HARPS se podíval opět na Proximu Centauri a přidal také další dva červené trpaslíky: Bardnardova hvězda se nachází necelých 6 světelných let od nás a je to stálice s největším vlastním pohybem. Ross 154 patří mezi další blízké hvězdy. Najdeme ji ve vzdálenosti 9,6 světelných let v souhvězdí Střelce.

Výsledky průzkumu by měly být uveřejněny v nejbližší době (trochu později, než se čekalo).

V neděli 8. července začala kampaň Red Dots #2. Do 30. září bude HARPS s pomocí dalších dalekohledů pozorovat 10., 20. a 21. nejbližší hvězdný systém. Zapojit se mohou i amatérští astronomové. Důležité je měřit jasnosti hvězd kvůli monitorování jejich aktivity, která ruší měření radiálních rychlostí.

Konkrétně jde o hvězdy:

GJ 887 (Lacaille 9352): je desátý nejbližší hvězdný systém od Slunce. Poměrně jasný červený trpaslík (7,3 mag) se nachází v souhvězdí Jižní Ryby ve vzdálenosti 10,7 světelných let od nás. Hvězda má hmotnost a velikost asi poloviny Slunce.

GJ 1061 (LHS 1565): červený trpaslík podobný Proximě Centauri, ale na rozdíl od nejbližší hvězdy od Slunce by měl být méně aktivní, což astronomům usnadní práci. Hvězda se nachází asi 12 světelných let od nás v souhvězdí Hodin. Má hmotnost jen 0,113 Slunce a vyzařuje asi 1 % záření co Slunce.

GJ 54.1 (YZ Ceti): třetí červený trpaslík se nachází s souhvězdí Velryb ve vzdálenosti 12 světelných let. Jedná se o proměnnou hvězdu, u které byly zaznamenány velké erupce. Hmotnost hvězdy je 0,13 Slunce. Okolo hvězdy zřejmě obíhají tři planety o hmotnosti 0,8 až 1,1 Země s periodami 2 až 4,6 dní.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno