Hmyzem roku jsou samotářské včely

Česká společnost entomologická vyhlašuje v roce 2024 Hmyzem roku samotářské včely. Veřejnost chceme seznámit s jejich krásou a významem, ale také poukázat na problematiku úbytku těchto volně žijících opylovačů. V ČR žije okolo 580 druhů samotářských včel. Jejich svět je vskutku fascinující, plný barev, tvarů i vůní. Patří sem hedvábnice, pískorypky, čalounice nebo třeba ploskočelky. Některé samotářky překvapí i svou velikostí – temně černé drvodělky dosahují délky přes dva centimetry, drobná nicotěnka nejmenší naopak dorůstá jen pár milimetrů. Mnohé druhy jsou pestře zbarvené či pronikavě voní, jedny hnízdí v dutých stoncích a další zase v ulitách hlemýžďů. Pojmem „samotářské včely“ se zjednodušeně označují volně žijící druhy včel, řada z nich však žije velmi společenským životem. Některé, třeba dobře známí čmeláci, dokonce tvoří sociální společenství s dělnicemi a královnou. Jiné druhy naopak vsadily na parazitismus a chovají se jako kukačky v hnízdech jiných druhů včel.
Přes svůj význam a rozmanitost zůstávají samotářské včely ve veřejném prostoru značně upozaděné za včelou medonosnou. Ta je v krajině všudypřítomná, protože se jedná o plně domestikovaný hospodářský druh hmyzu. V poslední době se často objevují apokalyptické hrozby o tom, jak by naše příroda bez včel medonosných zkolabovala. Během toho tzv. „beewashingu“ však dochází k záměně zemědělství za ochranu přírody. Samotářské včely se podílejí na ekosystémových službách a opylování rostlin mnohem více, než komerční včela medonosná. O existenci dalších opylovačů z jiných skupin hmyzu nemluvě.
V rámci letošního ročníku Hmyzu roku chceme veřejnosti ukázat, že může samotářským včelám pomoci. Základem je poskytnout jim na svém pozemku vhodný prostor pro jejich život a vývoj. To není těžké, postačit může ponechávání krmných květnatých pásů v trávníku, či třeba kousek obnažené půdy na skalce, kde mohou včely hnízdit. K hnízdění včel může pomoci i umístění „hmyzího hotelu“. Ten musí být vybaven vhodným hnízdním materiálem. ČSE proto v letošním roce uveřejní návody, jak v nabídce hmyzích hotelů najít ty správné, které včelám doopravdy pomohou. Poradí také, jak si hotel vyrobit svépomocí. Ačkoliv popularita hmyzích hotelů v poslední době zaznamenala velký boom, entomologové netuší, kolik v ČR takových hotelů vůbec je. Nevíme ani, jak jsou které z nich úspěšné pro podporu hnízdících včel. Proto ČSE v letošním roce zve veřejnost k akci „Sčítání hmyzích hotelů“. Na webu ČSE je možné svůj hmyzí hotel přihlásit do sčítání, přiložit fotografii a údaj, kde se hotel nachází. Entomologové pak budou moci zjistit, jak běžné hmyzí hotely v Česku vypadají, a jaká další doporučení ohledně hmyzích hotelů by měli lidem poskytnout.

tisková zpráva České společnosti entomologické/Přírodovědecké fakulty UK