FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

ISS: 100 000 obletů Země

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) včera na své dlouhé pouti zaznamenala významný milník, když absolvovala oblet Země s pořadovým číslem 100 000. Aparát, jehož rozměry dnes dosahují velikosti fotbalového hřiště, urazil od roku 1998 přes čtyři miliardy kilometrů.

Prvním modulem ISS na oběžné dráze se stal před téměř 18 lety ruský nákladní blok Zarja. Do dnešního dne ho doplnilo 14 dalších modulů a ISS se stala největší lidmi vytvořenou konstrukcí na oběžné dráze. Stanice váží 400 tun a od roku 2000 je trvale obydlena. Oblet Země jí trvá kolem půldruhé hodiny.

Podle americké NASA urazila ISS za dobu svého fungování vzdálenost rovnou cestě k planetě Neptun nebo deseti misím k Marsu a zpět. Na palubě stanice už se vystřídalo asi 220 lidí. V současnosti obývají ISS tři Rusové, dva Američané a Brit. Nedávno se přičinili o další jubileum, když pořídili třímiliontý snímek Země pořízený z vesmírné stanice.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky