Viry, zdroj: Pixabay. Pixabay License. Volné pro komerční užití

Koronavirus může cílit i na ledviny, proto je nebezpečný diabetikům

Problém je v samotném diabetu, ne v lécích na ledviny a hypertenzi, ukazuje nové studie.

Lidé s diabetem 1. a 2. typu mívají často poškozené ledviny a nakonec skončí na dialýze. Cukrovka je jednou z hlavních příčin selhání ledvin (krevní cukr zde poškozuje malé cévky a ledviny kvůli tomu ztrácejí funkčnost). V USA má problémy s ledvinami až čtvrtina diabetiků. Jak to ale souvisí s COVID-19? Jak se zdá, právě ledviny jsou tím, co u diabetiků (poznámka: a možná i nediabetických pacientů s vysokým tlakem) zhoršuje prognózu a zvyšuje riziko úmrtí.
Podle jednoho z autorů nové studie, nefrologa Matthiase Kretzlera z Michigan University, se na povrchu části ledvinových buněk vyskytuje protein ACE2, který koronaviru slouží jednak jako receptor pro vstup do buněk, ale dále se podílí i na vzniku cytokinové bouře – přehnané imunitní reakci, která u COVID-19 bývá často vlastní příčinou smrti. Navíc kvůli ACE2 se virus dokáže také efektivněji replikovat, takže i když diabetici nemusejí mít kritický průběh choroby, bývají nemocní déle.
Studie využila algoritmus strojového učení, který vyvinula Olga Troyanskaya z Princeton University. Vědci identifikovali skupiny genů, které zvyšovaly produkci (expresi) proteinu ACE2. Analyzovali přitom 3 skupiny: zdravé živé dárce ledvin, diabetiky s onemocněním ledvin a pacienty hospitalizované s koronavirem. Vzorky se získaly biopsií nebo extrakcí ledvinových buněk z moči.
Přitom byly objeveny mnohé genové/molekulární sítě podílející se na produkci ACE2 a speciálně se zjistilo, že ACE2 je produkován spolu s spolu se sloučeninami, které se vyskytují v části ledvin odpovědné při filtraci za reabsorpci živin (proximal tubules epithelial cells, „buňky epitelu proximálních tubulů“, ne že by se v tom česky nelékař vyznal lépe). Klíčové ale je, že u pacientů s koronavirem a diabetickým poškozením ledvin byly v ledvinových buňkách obou skupin aktivovány podobné procesy. V podstatě to znamená, že ledvinové buňky diabetiků jsou už k nákaze „připravené“, respektive dopředu poškozené způsobem, který pak působí i koronavirus. Důležitý závěr studie ale zní, že na vině je ono poškození ledvin – není to tak, že by závažnost koronaviru zvyšovaly léky, které se užívají k léčbě diabetického poškození ledvin nebo vysokého krevního tlaku. Autoři studie připouštějí, že původně si nebyli jisti, ale nyní ujišťují pacienty, že není důvod tyto léky neužívat. Za změny fungování ACE2 v ledvinách tyto léky nemohou.
Otázkou je, zda by pacienti s poškozenými ledvinami měli v případě onemocnění koronavirem dostávat nějakou speciální léčbu. A z druhé strany pak u lidí, kteří onemocněním prošli, bude třeba speciálně dále sledovat ledviny, může se objevit/přetrvat podobné poškození jako u diabetiků.

Rajasree Menon et al, SARS-CoV-2 receptor networks in diabetic and COVID-19 associated kidney disease, Kidney International (2020). DOI: 10.1016/j.kint.2020.09.015