(c) Graphicstock

Lovci exoplanet představili katalog 126 zajímavých světů

Rozsáhlý mezinárodní tým vědců s využitím dat družice NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) a W.M. Keck Observatory (Maunakea, Havaj) sestavil katalog 126 nově objevených exoplanet, které mají být nějak speciálně zajímavé: buď tím, že by mohly podporovat život, nebo že jde o nějak výjimečná, exotická prostředí.
Tým pracoval na katalogu tři roky. Vědci analyzovali více než 13 000 měření radiálních rychlostí, aby vypočítali hmotnosti 120 potvrzených planet a šesti kandidátských planet, které jsou rozmístěny na severní obloze.
„Několik planet v průzkumu TESS-Keck Survey vyniká jako prubířský kámen pro prohloubení znalostí astronomů o různých způsobech vzniku a vývoje planet,“ uvádí průvodní tisková zpráva.
Související studie oznamuje objev dvou nových planet obíhajících kolem hvězdy podobné našemu Slunci. První z nich je „podsaturnská“ planeta s hmotností a poloměrem mezi Neptunem a Saturnem.
„Stále se vedou debaty o tom, zda jsou planety pod Saturnem skutečně vzácné, nebo zda jsme jen špatní v hledání takových planet,“ uvádí spoluautorka této studie Michele Hill z University of California – Riverside. „Takže planeta TOI-1386 b představuje důležitý přírůstek do této skupiny.“
TOI-1386 b oběhne kolem své hvězdy za pouhých 26 dní; jejímu sousedovi, planetě s hmotností blízkou hmotnosti Saturnu, trvá oběh kolem stejné hvězdy 227 dní.
Další přehledový článek, jehož spoluautorkou je Daria Pidhorodetska z University of California – Riverside a který prozatím vyšel na preprintovém serveru arXiv, popisuje planetu o velikosti asi poloviny Neptunu, které oběh kolem hvězdy (podobné našemu Slunci) trvá pouhých 19 dní,
V katalogu jsou také podrobně popsány planety s ještě extrémnějšími, ultrakrátkými oběžnými drahami kolem hvězd, které se nepodobají našemu Slunci. Jedna z nich je tak blízko své oranžové trpasličí hvězdy, že má oběžnou dobu kretší než 12 hodin.

Umělecké pojetí 126 planet v nejnovějším katalogu TESS-Keck Survey vychází z údajů zahrnujících poloměr, hmotnost, hustotu a teplotu planety. Otazníky představují planety, pro jejichž úplnou charakteristiku vědci potřebují více údajů. Kredit: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko