Radiační monitor HERA (fialové zařízení uprostřed) na palibě ISS (zdroj:NASA)

Na misi Polaris Dawn měří radiaci české zařízení

Raketa Falcon 9 společnosti Space X vynese do vesmíru společně s prvními astronauty, kteří komerčně vysoupí do volného prostoru, také detektor HERA, který vyvinula NASA. Ten funguje díky integraci modulu s čipem Timepix, který vyrábí česká společnost ADVACAM. Zařízení je namontováno do pilotovatelné lodi Crew Dragon, kde bude meřit dávku radiace a určovat směr, ze kterého přichází.

Tato mise vystaví posádku jedinečnému radiačnímu prostředí v rámci letů člověka do vesmíru. Během prvních dvou dnů na oběžné dráze se posádka několikrát proletí radiačními pásy, které jsou mnohem intenzivnější než ty, se kterými astronauti běžně přichází do styku.

Proud vesmírných částic může ohrozit posádku, ale také vybavení lodi. Radiační kamery s nízkou spotřebou energie, které ADVACAM vyrábí, mohou těmto škodám pomoci zabránit. Dokážou sledovat každou částici a určit její typ a energii. Tato data také pomůžou lépe popsat dopady radiace na člověka při pobytu ve vysoké vzdálenosti od země.

Patentovaná technologie společnosti ADVACAM, kterou tyto detektory využívají, byla vyvinuta v rámci částicového výzkumu v CERNu. Obdobná zařízení, jako to na palubě Crew Dragon, chrání i mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a komerční satelity. V budoucnu by se mohla podívat i na Měsíc a hlouběji do vesmíru.

oznámení společnosti ADVACAM