Povrch Venuše, umělecká představa, zdroj: Pixabay, Pixabay License. Volné pro komerční užití

NASA hledá řešení roveru pro Venuši

Rover  má být poháněn větrnou energií a na povrchu by měl fungovat několik měsíců.

Jet Propulsion Laboratory z kalifornské Pasadeny v rámci programu inovativních pokročilých konceptů rozjela akci, ve které může veřejnost pomoci s vývojem senzoru pro vyhýbání se překážkám, který by se dal využít na hypotetickém roveru určeném pro průzkum Venuše. Výzva pro veřejnost nazvaná „Exploring Hell: Avoiding Obstacles on a Clockwork Rover“ počítá s tím, že by finální návrh senzoru mohl být zapracován do návrhového konceptu vozítka. Ale jednoduché to nebude. Na Venuši je tlak atmosféry 90× vyšší než na Zemi a teploty tam přesahují 450 °C, takže olovo by se tam roztavilo a běžné používané jaderné ponorky by okolní tlak rozdrtil.

Venuši už zkoumalo mnoho sond, ale jen pár se odvážilo na povrch, kde vzdorovaly drsným podmínkám jen pár desítek minut. Zatím posledním průzkumníkem, který se vydal k povrchu, byla sovětská Vega 2 v roce 1985! Nyní se vědci z JPL zaměřují na vypracování návrhu mise, která by vydržela tamní pekelné podmínky.

„Venuše a Země jsou vlastně dvojčata, ale Venuše se v nějaké fázi změnila v místo nevhodné pro život, který známe,“ říká Jonathan Sauder, mechatronický inženýr z JPL a hlavní vědecký pracovník konceptu AREE (Automaton Rover for Extreme Environments) a dodává: „Když se dostaneme na povrch Venuše, můžeme prozkoumat, co způsobilo diametrálně odlišný vývoj obou planet. Můžeme prozkoumat úplně cizí svět, který máme prakticky za humny.“ Taková mise by mohla prozkoumat různé geologické útvary na různých místech, takže by vědci lépe porozuměli vývoji planety a některé poznatky by se daly uplatit i při studiu pozemské atmosféry.

Rover vyvíjený v rámci programu AREE má být poháněn větrnou energií a na povrchu by měl fungovat několik měsíců! Při svém pohybu se bude muset vyhýbat nejrůznějším překážkám – kamenům, svahům či trhlinám. NASA chce nyní využít síly veřejnosti – takzvaného crowsourcingu, aby lidé pomohli navrhnout daný senzor, který bude nakonec zapracován do celého konceptu roveru. Jednou pak na základě tohoto návrhu může vzniknout skutečný přístroj.

Vývoj však nebude snadný. Současná špičková elektronika často selhává už při „pouhých“ 120°C, takže na Venuši by byla bez šance. I proto hledá NASA tipy na inovace u veřejnosti. „Lidé mají unikátní možnost navrhnout díl, který jednoho dne může fungovat na cizí planetě,“ láká Ryon Stewart, koordinátor výzvy z Johnsonova střediska v Houstonu a dodává: „NASA ví, že dobré nápady mohou přijít odevšad. Podobné výzvy jsou skvělou metodou, jak zapojit, zaujmout a nadchnout veřejnost, aby se kosmický průzkum mohl otevřít každému.“

Vybraní návrháři nezískají jen dobrý pocit, ale dostanou také odměnu – za první místo 15 000 dolarů, za druhé 10 000 dolarů a za třetí místo 5 000 dolarů. Celá výzva by měla proběhnout na platformě heroX určené pro crowdsourcing, přičemž přihlášky mohou zájemci posílat do 29. května 2020. „Tváří v tvář navigaci v jednom z nejsložitějších prostředí Sluneční soustavy, musíte myslet jinak,“ říká Sauder a dodává: „Právě proto potřebujeme kreativitu kutilů a zlepšovatelů z garáží, aby nám pomohli vyřešit tuto výzvu.“

Přeloženo z:

autor: Dušan Majer

Převzato z Kosmonautix.cz, upraveno

1. Snímání obrazu