Pixabay License. Volné pro komerční užití

Nové katalyzátory „elektrifikují“ ukládání vodíku

Vědci studovali různé slitiny platiny a ruthenia, aby určili nejefektivnější katalyzátor pro konverzi isopropanolu na aceton.

Vědci z Fakulty chemie a farmacie Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg spolu s kolegy z Matematicko-fyzikální fakulty UK udělali důležitý krok ve výzkumu technologií pro skladování vodíku. Jejich nejnovější studie, publikovaná v ACS Energy Letters, odhaluje aktivní konfiguraci katalyzátorů pro výrobu elektřiny v systémech na ukládání vodíku.

Práce se zaměřuje na elektrochemicky aktivní kapalné organické nosiče vodíku (Electrochemically Active Liquid Organic Hydrogen Carriers, EC-LOHC), které jsou perspektivní pro bezpečné a udržitelné skladování vodíku a konverze energie. Vědci studovali různé slitiny platiny a ruthenia, aby určili nejefektivnější katalyzátor pro konverzi isopropanolu na aceton, která představuje klíčovou reakci v systémech EC-LOHC. Ukázali, že nejvyšší aktivitu pro tento typ chemické reakce vykazují nejmenší klastry platiny, které vznikají při elektrochemické aktivaci katalyzátorů.

Publikovaná zjištění byla získána pomocí jedinečné kombinace elektrochemických a povrchově-fyzikálních experimentálních technik, která poskytla ucelený obraz fyzikálních a chemických vlastností katalyzátorů. Zveřejněný výzkum představuje nejen pokrok na poli základního výzkumu, ale přispívá i k rozvoji technologií pro ekonomiku založenou na obnovitelných zdrojích.

Studii publikoval v půlce září časopis ACS Energy Letters v článku Origin of the Low Overpotential for Isopropanol Oxidation on Pt–Ru Electrocatalysts od autorů Alexander Simanenko, Pankaj Kumar Samal, Robert Hübsch, Jan Škvára, Juntao Yang, Maximilian Kastenmeier, Florian Winkler, Tomáš Skála, Nataliya Tsud, Sascha Mehl, Josef Mysliveček, Olaf Brummel, Yaroslava Lykhach, Jörg Libuda.

tisková zpráva MFF UK

Pozvánka:

28. 11. 2024 pořádá Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy tradiční den otevřených dveří. Akce proběhne v areálu Matfyzu V Praze – Troji od 9:00 do 16:00. Podrobnosti fakulta postupně zveřejňuje na mff.cuni.cz/dod.

Datace dřevěných kostelů na Ukrajině