Zdroj: Pixabay. Pixabay License. Volné pro komerční užití

Odkud přilétl asteroid, který vyhubil dinosaury?

I když je to stále předmětem sporů, převládající výklad konce dinosaurů pokládá za hlavní příčinu katastrofu, po které zůstal kráter Chicxulub. Dopad tělesa, k němuž došlo asi před 66 miliony let, po sobě na poloostrově Yucatan zanechal jizvu širokou 145 kilometrů. Průměr samotného asteroidu odhadujeme asi na 10 km. Co o tomto tělese dokážeme ještě říct, odkud se např. vzalo? Na tuto otázku se pokusili odpovědět na Southwest Research Institute, a to pomocí geologie i počítačových simulací. Výsledek praví: viník události, která zřejmě umožnila nástup savců a tím i existenci lidí, pocházel z vnějšího pásu asteroidů.
K tomuto závěru vedly dva hlavní důvody. Prvním byly některé geologické vzorky odebrané z hornin vzniklých v době dopadu, druhým byl podrobný model různých typů asteroidů a komet a způsobů a toho, jaké síly na ně působí.
Co se týče geologických zjištění: ukázalo se, že impaktor byl uhlíkatý chondrit, což je běžný typ asteroidů, z nichž mnohé prolétají v blízkosti Země. Podstatný rozdíl však spočívá v tom, že žádný z nich se ani zdaleka nepřibližuje velikosti tělesu Chicxulub. Stále tak zbývala otázka, kde se tak velký asteroid vzal. Pomocí superpočítače Pleaides v NASA proto vědci vytvořil model 130 000 různých druhů asteroidů a sledoval jejich interakce. Zjistili, že příliv tepla od Slunce, stejně jako gravitační síly jiných asteroidů, mohou asteroidy ve vnějším pásu přesunout do nestabilní polohy, kdy pak rychlé gravitační „škubnutí“ může vést k tomu, že objekt vystartuje směrem k dráze Země. K takovému „gravitačnímu úniku“ docházelo v modelu relativně často, přibližně jednou za 250 milionů let se to pak týkalo i asteroidu velikosti Chicxulubského impaktoru. To je asi desetkrát častěji, než se dosud předpokládalo. A poslední kamínek do mozaiky: třída uhlíkatých chondritových asteroidů, do které toto těleso patřilo, se mnohem častěji vyskytuje ve vnějším pásu asteroidů.

Existují ale i konkurenční teorie. Například video níže (Harvard University) prosazuje názor, že těleso přiletělo z vnějších částí sluneční soustavy. Další teorie praví, že dopadající těleso vzniklo rozpadem ještě nějakého většího objektu, ať už asteroidu nebo jiného.
Na toto téma viz také: Má dinosaury na svědomí kometa, nebo asteroid?

Zdroj: UniverseToday.com a další