© NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC)

Planeta s atmosférou z kyanovodíku

Hubblův dalekohled se podíval na atmosféru exoplanety 55 Cnc e. Je to uvozováno tím, že se jedná o první prozkoumanou atmosféru super-země, ale s tím bych byl opatrný. Trochu se zapomíná na sice větší ale méně hmotnou GJ 1214b a navíc je otázkou, zda planety jako 55 Cnc e ještě považovat za super-země.

Ale to není tak důležité. Pozorování, za kterým stojí astronomové z University College London a Catholic University of Leuven (Belgie), je nepochybně velmi zajímavé.

Vezměme to trochu od začátku. Hvězda 55 Cnc se nachází v souhvězdí Raka ve vzdálenosti 40 světelných let od nás. Je to ve skutečnosti dvojhvězda, ale nás bude nyní zajímat pouze větší z páru – tedy 55 Cnc A. Ta byla před léty ve světě exoplanet takovou trochu celebritou (dokud nepřišla záplava objevů od Keplera).

Hvězda je na hranici viditelnosti pouhým okem a první exoplanetu u ní astronomové objevili už v roce 1996. Pak přibyly další čtyři úlovky a pět planet u jedné hvězdy, to už je hodně početný planetární systém.

Všechny planety byly objeveny metodou měření radiálních rychlostí. Před pěti lety se ale zjistilo, že planeta „e“ tranzituje. Její název trochu klame, nezapomeňme, že planety dostávají názvy podle pořadí objevu a nikoliv pořadí od své hvězdy. 55 Cnc e je vnitřní planetou, obíhá okolo hvězdy s periodou pouhých 17 hodin a 40 minut.

Vzhledem k tomu, že mateřská hvězda je pouze nepatrně menší a chladnější než Slunce, tak si asi dokážete představit, že na povrchu exoplanety bude pořádné horko – minimálně 2000 stupňů!

Astronomové se zatím úplně neshodli na velikosti planety, ale podle odhadů se zdá, že její průměr bude někde okolo nebo pod 2 Země a její hmotnost přes 8 Zemí. Půjde o hodně hustý svět – fyzikálně i doslova.

Pozorování Hubblova dalekohledu

Nedávno se na exoplanetu podíval Hubblův dalekohled. Vědci použili nového postupu a pomoci transmisní spektroskopie se jim podařilo odhadnout složení atmosféry.

Pro nepravidelné čtenáře upřesněme, že transmisní spektroskopie je založena na získání spektra hvězdy v okamžiku, kdy planeta přechází před ní – ve spektru hvězdy zanechá atmosféra svůj otisk, jak ji světlo hvězdy prochází.

Výsledky pozorování jsou velmi zajímavé. Hubble nenašel stopy vodní páry, ale za to našel stopy vodíku. 55 Cnc e má stále zřejmě původní atmosférou z vodíku a hélia, kterou „nasála“ z protoplanetárního disku při svém vzniku.

Zajímavé jsou stopy okolo 1,42 a 1,54 mikrometru. Vědci je přisuzují jedovatému kyanovodíku. Jeho výskyt není nečekaný. Předpokládá se, že 55 Cnc e bude světem, v němž bude hrát klíčovou roli uhlík – a to v dosti exotické podobě. Před pár lety se konec konců 55 Cnc e dostala do médií jako planeta, která může být z podstatné části tvořena diamanty.

Kromě kyanovodíku existuje možnost, že se v atmosféře vyskytuje také oxid uhličitý, oxid uhelnatý nebo acetylen.

Převzato z webu Exoplanety.cz