(c) Graphicstock

První mise pro úklid oběžné dráhy má nosič

Švýcarský startup ClearSpace uzavřel smlouvu s firmou Arianespace na vynesení první mise, která zachytí nepoužívaný 100 kg vážící kosmický hardware a vstoupí s ním do atmosféry. V druhé polovině roku 2026 tedy má z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně odstartovat raketa Vega-C, která jakožto sekundární náklad ponese na nízkou oběžnou dráhu Země družici ClearSpace-1, přičemž primární náklad startu bude časem oznámen. ClearSpace-1 bude naveden na sun-synchronní dráhu, na které provede přiblížení k dílu celkově druhé vypuštěné rakety Vega, která startovala v roce 2013 a spojí se s ním. Firma ClearSpace chce v praxi demonstrovat řadu nových technologií jako je záchyt neaktivního objektu pomocí čtyř robotických ramen následovaný řízeným zánikem „lovce“ i „kořisti“, tedy adaptéru VESPA (Vega Secondary Payload Adapter) v atmosféře Země.

„Z dohody s Arianespace jsme nadšeni,“ přiznává Luc Piguet, spoluzakladatel a výkonný ředitel ClearSpace a dodává: „Dohoda zajišťuje přístup na oběžnou dráhu pro naši inovativní misi pro odklízení kosmické tříště, což představuje skutečný bod zlomu pro celý kosmický průmysl. Svět dopravuje objekty na oběžnou dráhu rychleji, než ty starší stíhají zanikat a my urgentně potřebujeme najít řešení tohoto zásadního problému. Těšíme se na evropskou spolupráci a na potenciál pro náročnější budoucí mise s mnoha záchyty objektů jednou družicí.“

K dohodě se vyjádřil i výkonný ředitel Arianespace, Stéphane Israël: „Nad námi momentálně létá více než 34 000 úlomků kosmické tříště větších než 10 centimetrů a také okolo 6 500 aktivních družic, přičemž se očekává, že do konce desetiletí toto číslo vzroste na více než 27 000. Tato čísla ukazují nutnost hledat inovativní řešení pro zachování výhod vesmíru pro lidstvo a život na Zemi. My, jakožto Arianespace, jsme poctěni tím, že Vega-C vynese tuto misi a tím podpoří udržitelné využívání vesmíru.“

V roce 2019 vybrala ESA z více než tuctu kandidátů právě firmu ClearSpace, aby vedla první misi určenou ke stažení objektů ve vlastnictví ESA z oběžné dráhy. Mise, která má podporu nového Programu kosmické bezpečnosti agentury ESA byl zadáván jako zakázka na služby s komerčním konsorciem vedeným startupy, což má pomoci vytvořit nový trh pro servis družic na oběžné dráze a odstraňování trosek. Firma ClearSpace byla založena teprve v roce 2018, ale už získala finanční podporu ve výši 2,2 milionu britských liber od britské kosmické agentury UKSA na vývoj projektu CLEAR (Clearing of the LEO Environment with Active Removal). Jde o misi, jejímž cílem bude sběr nefunkčních družic a jejich stahování do atmosféry, ve kterém se využije i vývoje na poli pokročilých kosmických technologií – jde například o komlexní robotické systémy, či umělou inteligenci.

autor: Dušan Majer