(c) Graphicstock

Qubity a jejich svatý grál (grAl)

Složené slovo grAl znamená granulovaný hliník, který by se mohl uplatnit jako nový materiál pro kvantové počítače. Výhodou tohoto materiálu může být dlouhé udržení propleteného stavu qubitů, než nastane dekoherence (kolaps vlnové funkce). 30 milisekund není na první pohled mnoho, ale je to zatím mnohonásobně víc než u jiných projektů kvantových počítačů. Například grafenový qubit dokáže provádět kvantový výpočet 0,05 nanosekund a u jiných qubitů se doba přežití typicky pohybuje kolem 0,01 mikrosekund.
Viz také: Jak dlouho vydrží grafenový qubit

Tým z několika univerzit (tisková zpráva Karlsruhe Institute of Technology) publikoval výsledky studie na toto téma v Nature Materials. Granulovaný hliník nepředstavuje qubit sám o sobě, ten je tvořen virtuálním atomem označovaným jako fluxonium. Vše funguje zatím při teplotách blízkých absolutní nule a systém je za těchto podmínek supravodivý, což umožňuje hladkou manipulaci s qubity. Se supravodivými kvantovými procesory ve svých projektech počítají i IBM, Microsoft, Intel i Google.
Lukas Grünhaupt et al. Granular aluminium as a superconducting material for high-impedance quantum circuits, Nature Materials (2019). DOI: 10.1038/s41563-019-0350-3
Zdroj: Karlsruhe Institute of Technology/Phys.org

Jak obecně závisí doba koherence na počtu provázaných qubitů?
Fluxonium jsou umělé atomy vytvářené právě s ohledem na supravodivost, tedy s Cooperovými páry elektronů atd. Fyzikální/chemická podstata může být různá, starší studie zmiňují např. drátky ze sloučeniny NbTiN.