Dlouhodobý trend poklesu prodejů českého piva pokračoval i v roce 2023. Lokální spotřeba piva se vloni snížila o 2,4 %. Pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků se výrazně promítly do průměrné spotřeby piva na osobu a ovlivnily také podíl prodejů v hospodách a restauracích. Mírný pokles se v loňském roce nevyhnul ani exportu piva do zahraničí.
Očekávané oživení pivovarského trhu si dává načas
Rostoucí ceny, ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků brzdí restart pivovarského trhu a jeho očekávaný návrat na hodnoty před rokem 2020. Celkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou 20 milionů hektolitrů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Z toho 15,2 milionů hl se spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně. S výjimkou covidových let zaznamenaly statistiky podobně nízké hodnoty naposledy v roce 2010.
„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ říká Tomáš Slunečko, výkonný ředitel ČSPS.
Podíl prodeje piva v restauracích a hospodách meziročně znovu poklesl
Po předloňském mírném nárůstu spotřeby čepovaného piva došlo v roce 2023 k opětovnému poklesu tzv. on-trade prodeje v hospodách a restauracích na celkových 30 %. S výjimkou covidových let se jedná o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon spotřebitelů ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina (51 %) českého piva vypila v hospodách a restauracích.
Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele. Ta v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení. Podle statistik Češi nadále holdují tradičním ležákům se stupňovitostí 11-12 %, které se na prodejích podílí již z 57,3 %, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38,2 %.
Export piva po dvou letech mírně poklesl
Po dvouletém růstu došlo vloni k poklesu exportu českého piva do zahraničí. Vývoz piva meziročně klesl o 4,3 % na celkových 5,17 milionů hektolitrů, což přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají i nadále Slovensko, Německo a Polsko. Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 %. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 % na celkové tuzemské spotřebě.
Obliba nealkoholického piva roste již jedenáctý rok v řadě
Pozitivním trendem je pokračující růst obliby nealkoholického piva a tzv. beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Celkový výstav tohoto segmentu činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 %. V porovnání s rokem 2019 jde o více než třetinový nárůst (34,5 %).
Nejvíce se prodává pivo v lahvích, posilují plechovky
Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly vloni 40% podíl na celkovém výstavu. I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 % celkového výstavu. Mírný pokles zaznamenaly v loňském roce sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 %, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací. Pivo v PET lahvích si udržuje 8% podíl na celkovém výstavu.