Měsíc, zdroj: NASA/Wikipedia, licence obrázku public domain
Měsíc, zdroj: NASA/Wikipedia, licence obrázku public domain

Starship vrátí člověka na Měsíc

Píše se rok 1969 a na Měsíci přistává lunární modul mise Apollo 11. Inženýři firmy Grumman, kteří za něj zodpovídají, zažívají chvíle strachu i nebývalé radosti – jejich projekt se konečně dostal ke zlatému vrcholu … skok v čase aktivován, posouváme se o 50 let dopředu +/- nějaký ten měsíc. Píše se rok 2021 a NASA již několik let hovoří o návratu lidí na Měsíc v rámci programu Artemis. Rakety Space Launch System se už staví a stejně jsou na tom i kosmické lodě Orion. Chybí jen lander, který by posádku dopravil na povrch Měsíce a zpět. Proto NASA vyhlásila program HLS – Human Landing System. Do něj se měly přihlásit americké firmy, které by se tohoto úkolu chtěly zhostit.

30. dubna roku 2020 NASA oznámila, že do finále postupují tři projekty – Alpaca od firmy Dynetics, lander od tzv. Národního týmu v čele s firmou Blue Origin a Starship od SpaceX. NASA tehdy z výběru vyřadila návrhy firem Boeing a Vivace, které nesplňovaly podmínky zakázky. Tři vybrané firmy dostaly finance na další rozpracování svých návrhů – Národní tým získal 579 milionů dolarů, Dynetics 253 milionů dolarů a SpaceX 135 milionů dolarů. Agentura hned uvedla, že přidělené finance neodráží úroveň důvěry v jednotlivé návrhy, ale spíše odpovídají požadavkům jednotlivých firem.

NASA nejprve věnovala několik měsíců podrobné snaze porozumět všem třem návrhům. Jednotlivé společnosti totiž pro své stroje navrhly různé zkoušky. Poté již agentura začala s firmami společně definovat požadavky a řešení technických detailů jednotlivých návrhů konceptů. Tato spolupráce ve výsledku vedla k úrovni vyspělosti návrhu, která odpovídá předběžnému zhodnocení návrhu PDR (Preliminary Design Review). NASA hlavně zajímalo, který návrh má nejvyšší šanci na realizaci mise v roce 2024. Dnes je již rok 2024 pro návrat lidí na Měsíc prakticky vyloučen, ale jistou roli tento faktor při rozhodování hrát mohl.

Výše zmíněná fáze rozpracování návrhů včetně stavby maket a prototypů měla původně trvat deset měsíců, což znamená, že NASA měla výběr zúžit v průběhu února 2021. Očekávalo se, že kvůli pokračování konkurenčního prostředí budou vybrány dva projekty. Ale v únoru NASA v programu HLS nic neoznámila – prohlášení bylo odloženo o několik měsíců. Nebylo to ani tak v důsledku financí, jako spíše komplexností hodnocení návrhů. Hovořilo se proto o vyhlášení koncem dubna a vyloučit se nedal ani skluz do května.

16. duben vypadal jako normální pátek, ale během dne se na Twitteru na důvěryhodných kanálech začaly objevovat informace, že by NASA mohla už večer na speciální telekonferenci oznámit zúžení výběru. Jak čas postupoval, začaly se tyto informace potvrzovat i z oficiálních míst a sama NASA začala zvát na tiskovou konferenci, kterou měla vysílat i NASA TV.

Ve stejné době se internetem začaly šířit i další informace – tentokrát už o tom, koho NASA vybrala. Ve všech případech se skloňovalo jméno firmy SpaceX, jejíž Starship měla být vybrána jako jediný projekt programu HLS. Objevovaly se neoficiální informace, že NASA k tomuto rozhodnutí dovedly nejen pokroky v testování prototypů Starship, ale i finanční důvody. SpaceX prý nabídla nejnižší cenu – tři miliardy dolarů. Návrh národního týmu byl výrazně vyšší a ještě dražší prý byl program od Dynetics. Podle některých neověřených informací by NASA v rámci rozpočtu přiděleného na program HLS neměla finance ani na nejlevnější návrh, ale SpaceX prý dala slevu.

Ale dost bylo spekulací. Krátce po desáté hodině večer začala toužebně očekávaná tisková konference, která měla ukončit dosavadní spekulace a přinést oficiální informace. Na začátku NASA nabídla předehru v podobě esejí amerických školáků o výzkumu Měsíce a pak přišlo velké finále. V rámci předem připraveného videa byl představen dosavadní vývoj programu HLS a poté následovalo závěrečné odtajnění – jedinou vybranou firmou byla SpaceX se svým návrhem lodi Starship.

NASA ve videu ocenila možnosti, které Starship nabízí z hlediska objemu – měla by disponovat dvěma přechodovými komorami. Stejně tak nabídne velmi slušné možnosti z hlediska množství dopravovaného nákladu. Dozvěděli jsme se také, že návrh SpaceX obnášel již dříve avizovanou demonstraci doplňování pohonných látek na oběžné dráze a nepilotované testovací přistání. NASA tedy vybrala svého partnera pro návrat na Měsíc a v rámci následující fáze se vše zaměří na testy. Agentura jasně deklarovala, že lidé do tohoto stroje nevstoupí, dokud nebudou testy úspěšně dokončeny a dokud nebude jistota, že je vše připraveno.

Agentura také zdůraznila, že návrat na Měsíc bude jiný než v rámci programu Apollo – bude mezinárodní, s větším podílem soukromých firem a také se má přistávat jinam – do oblasti jižního pólu Měsíce. NASA poděkovala i dvěma vyřazeným firmám za předložené návrhy a snahu, kterou jejich zástupci projevili. Agentura vyzvedla dosavadní spolupráci se soukromými firmami v rámci programů COTS a CCP na ISS, které již ukázaly, že jde o správnou cestu. Je tedy logické, že tato spolupráce pokračuje i v klíčovém programu agentury NASA – Artemis má nejen zajistit návrat lidí na Měsíc, ale také připravit lidstvo na cestu k Marsu. Kontrakt má fixní částku – 2.89 miliardy dolarů. Dozvěděli jsme se také, že NASA bude pokračovat se SpaceX na vývoji dvou typů Starship – první bude nepilotovaný, druhý pilotovaný. Po prezentaci a telefonických proslovech následovaly telefonické dotazy novinářů.

Otázka: Jak se bude lander integrovat s Orionem a SLS?
Odpověď: Starship poletí na halo oběžnou dráhu, poté SLS doručí Orion na stejnou dráhu. Následně dojde k setkání Orionu a landeru – ať už to bude se stanicí Gateway, nebo bez ní.

Otázka: Bude Starship startovat na SLS? Bude Starship připravena podle plánu?
Odpověď: Ne, Starship bude startovat na nosiči SuperHeavy. Zatím to vypadá, že vše pokračuje podle plánu.

Otázka: Proč NASA nevybrala více než 1 HLS systém? Kolik doplňovacích tankerů bude potřeba pro misi na povrch Měsíce?
Odpověď: Je to součást celkové strategie. Bylo to na základě rozpočtových omezení NASA.

Otázka: Jaké faktory vedly k výběru SpaceX? Je rok 2024 stále možný pro první přistání?
Odpověď: Výběr proběhl podle toho, aby nejlépe vyhovoval strategii co nejdříve dosáhnout s posádkou povrchu Měsíce i při aktuálních omezených zdrojích NASA. Zatím byl vybrán jeden dodavatel, ale později by mohl být vybrán i druhý dodavatel. Rok 2024 je stále platný cíl, ale s posádkou se poletí, až to bude bezpečné.

Otázka: NASA si nemohla dovolit dražší dodavatele? Sledovala NASA vývoj v Boca Chica?
Odpověď: Ano, jedním z důležitých faktorů výběru byla nabízená cena za HLS kontrakt. SpaceX bude provádět doplňování paliva na LEO, SLS vynese Orion a setkání proběhne na halo oběžné dráze.

Otázka: Je NASA připravena na slyšení v Kongresu, kde bude projednávána budoucnost SLS?
Odpověď: NASA nemá záměr změnit plán ohledně SLS a Orionu.

Otázka: Bude mít NASA v budoucnu dostatek peněz na výběr dalšího dodavatele HLS?
Odpověď: Zatím si NASA může dovolit pouze jednoho dodavatele HLS, ale v budoucnu se to může změnit. Záleží na budoucím zaměření nákupní strategie NASA.

Otázka: Jak se bude Starship lišit od toho, co jsme zatím viděli veřejně?
Odpověď: SpaceX by měla sama zveřejnit, co bude chtít. Bylo 27 požadavků na konstrukci. SpaceX splnila, nebo překročila tyto požadavky.

Otázka: Jaké je datum prvního demonstračního letu SuperHeavy a Starship?
Odpověď: Stále platí 2024.

Otázka: Byl výběr hodně závislý na rozpočtu NASA 2021?
Odpověď: Ano, letošní a budoucí rozpočty NASA byly velmi důležitým faktorem výběru.

Otázka: Uvažuje NASA o změnách v logistice Gateway, když byl vybrán velký Starship pro HLS?
Odpověď: Ano, kapacita Starshipu bude využita podle potřeby.

Otázka: Kdy a jak proběhne nepilotovaná demo mise před 2024?
Odpověď: NASA bude pracovat se SpaceX na plánu pro demo misi, termín je zatím otevřený.

Otázka: Bude NASA rozšiřovat skupinu astronautů pro Artemis?
Odpověď: NASA je právě v procesu výběru, který byl kvůli Covidu prodloužen. Zatím není v plánu žádný jiný než NASA astronaut pro první mise na Měsíc.

Otázka: Jak bude Starship fungovat při vzletu z Měsíce? Kdy bude možné zeptat se SpaceX na více detailů?
Odpověď: NASA pečlivě prověřovala architekturu všech 3 návrhů, Starship vyhovuje, vše bude testováno. NASA asi připraví tiskovku se SpaceX ohledně programu HLS.

Když se ale vrátíme ještě k prezentaci, tak v jejím rámci byla také na krátký čas ukázána aktualizovaná vizualizace lunární Starship. Na první pohled byly vidět dvě dříve nespatřené novinky – pás černých fotovoltaických článků pokrývá poměrně velkou část horní poloviny stroje a Starship dostala nové přistávací nohy.

Celkově můžeme říct, že Starship působila od začátku v programu HLS jako zjevení, které svými rozměry značně převyšovalo všechny ostatní návrhy. To s sebou však nese i určité riziko. Starship je bezesporu nejméně konvenčním návrhem, vychází tedy z nejméně otestovaných systémů. neexistuje nic, s čím by se mohl srovnávat, z čeho by mohl vycházet. NASA a SpaceX si budou muset dát velmi dobrý pozor na testování všech systémů, aby jim nic neuteklo.

Včera večer při zmíněné tiskové konferenci se sen, který byl až doposud zhmotňován pouze testy prototypů na Boca Chica a nad kterým část internetové veřejnosti pohrdavě zvedá nos, stal zcela reálným programem, který bere vážně i agentura NASA a sází na něj svůj klíčový program. Nevíme sice, kdy se lidé na Měsíc vrátí, ale jisté je, že další měsíce a roky budou zcela jistě stát za to. SpaceX už teď při vývoji šlapala do pedálů a teď, když má před sebou volnou administrativní cestu k Měsíci, se dá očekávat další navýšení tohoto tempa a rozšíření celého programu. Generace, která nezažila program Apollo, je tak o velký krok blíže k tomu, aby mohla tuto úžasnou událost zažít.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.nasa.gov/
https://twitter.com/

 

autoři: Dušan Majer a Miroslav Pospíšil

Převzato z Kosmonautix.cz, upraveno

Exotická fyzika neutronových hvězd: jaderné těstoviny a odkapávání protonů

Neutronové hvězdy jsou extrémní objekty, do jejichž nitra nevidíme. S poloměrem kolem 12 kilometrů mohou …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *