Foto: kentoh / Dollar Photo Club

Umělá inteligence z Matfyzu napsala divadelní hru

Projekt vznikl ve spolupráci Švandova divadla, Matematicko-fyzikální fakulty UK a DAMU.

Již tento pátek 26. února od 19:00 se ve Švandově divadle uskuteční unikátní akce.  Po 100 letech od premiéry hry R.U.R. Karla Čapka zde uvedou hru s názvem AI: Když robot píše hru. Scénář je sestavený z dialogů vygenerovaných umělou inteligencí a vypráví o radostech i strastech každodenního života z pohledu robota. Premiéra projektu zasvěceného pokroku a fascinujícím technologiím se uskuteční online prostřednictvím živého přenosu na webových stránkách www.theaitre.com. Představení se odehraje česky s titulky tlumočenými do angličtiny. Součástí inscenace bude i debata s odborníky. Ti se spolu s divadelníky pokusí zodpovědět na otázku, zda robot zvládne napsat divadelní hru.

„Projekt vznikl ve spolupráci Švandova divadla, Matematicko-fyzikální fakulty UK a DAMU. Cílem bylo prozkoumat, jak se vlastně umělá inteligence chová a nakolik je schopná vytvořit použitelný divadelní text. Já sám jsem byl k téhle představě nejdřív spíše skeptický, ještě víc jsem byl ale zvědavý, co nakonec z počítače vypadne,“ říká Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla, který inscenaci zároveň režíruje.

Práce na „scénáři“ byla svěřena počítači, jenž pod dohledem týmu informatiků v čele s počítačovým lingvistou Rudolfem Rosou z MFF UK zhruba od května letošního roku generoval obrazy ze života hlavního hrdiny – robota čelícího každodenním radostem i strastem. „Uvidíme, jak robot pojímá základní lidské otázky jako je narození, umírání, hledání lásky, ale třeba i práce během koronavirové krize,“ prozrazuje Hrbek. Text vznikal v angličtině, do češtiny jej převáděl strojový překlad. Výsledkem byl soubor dialogů, které ve Švandově divadle seřadili tak, aby vyprávěly ucelený příběh putování robota lidskou společností. Ten může připomenout futuristickou verzi Malého prince.

Počítač jako dramatik-začátečník, navíc neživý, se ale bez lidské pomoci neobešel. „Občas prohodil ženské a mužské postavy nebo na něčem ulpěl, takže dialog ztratil smysl. Oříškem, který zatím s obtížemi louská, je také podtext – fakt, že nejde jen o to, co v divadelní hře postava říká, ale co tím ve skutečnosti myslí,“ vypočítává Košťák. „Na rozdíl od někdy svéhlavých živých autorů ale stačilo počítači ukázat místo, kde ztratil nit, a on začal od příslušného bodu hned vytvářet text nově,“ vtipkuje dramaturg.

A jestli jednou chytrý software zcela nahradí živého dramatika? „Zatím to tak nevypadá, ale v budoucnosti by třeba mohl fungovat jako jeden z nástrojů, které má autor k dispozici,“ uzavírá David Košťák.

tisková zpráva www.theaitre.com

Video na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=il6EhviERwA&ab_channel=%C5%A0vandovoDivadlo

O projektu Theaitre

S nápadem oslavit stoleté výročí premiéry Čapkovy hry novým dílem napsaným „hlavou robota“, tedy umělou inteligencí, přišel v roce 2019 inovátor Tomáš Studeník. Jeho myšlenky se ujal tým informatiků z Matfyzu vedený počítačovým lingvistou Rudolfem Rosou. Ten už od střední školy vystupuje na internetu pod přezdívkou R.U.R. Rosův tým využil na projekt jazykový model GPT2 vyvinutý konsorciem OpenAI. Spoluzakladatelem konsorcia byl i vizionář a podnikatel Elon Musk. Autoři projektu předpokládají, že v průběhu příštího roku by se systém mohl zdokonalit natolik, aby místo sledu scének vygeneroval skutečnou celovečerní hru.

Projekt THEaiTRE je spolufinancován Technologickou agenturou České republiky v rámci programu ÉTA. 

Nebezpečné látky v elektronických cigaretách poškozují ochrannou vrstvu plic

Vitamin E acetát a některé další látky obsažené v liquidech e-cigaret deformují a oslabují ochrannou …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *