V Brně se budou vyvíjet hmotnostní spektrometry

Brno je známé jako světové centrum elektronové mikroskopie. Udává se, že zhruba každý třetí elektronový mikroskop pochází právě odsud. Největší místní výrobce, společnost Thermo Fisher Scientic, se nyní zaměří i na vývoj hmotnostních spektrometrů. Tyto přístroje poskytují informace o chemické struktuře látek a nacházejí široké uplatnění například ve farmaceutickém průmyslu, potravinářství, zemědělství nebo vodárenství. Nezanedbatelnou roli hrají i v boji proti drogám nebo terorismu.
Hmotnostní spektrometrie je pokročilá metoda analytické chemie, která poskytuje informace o chemickém složení vzorku a struktuře biomolekul. Velká výhoda této metody spočívá v tom, že je velmi rychlá a dokáže určit chemické složení i z velmi malého množství vzorku, přičemž nehraje roli, zda se jedná o pevné skupenství, plyn nebo kapalinu. „Hmotnostní spektrometry se využívají například při analýze léků, pomáhají nalézat cizí látky v řekách nebo ve vzduchu. Většina z nás se s nimi setkala na letištích, používají je pracovníci bezpečnostní kontroly pro detekci drog nebo výbušných látek. Najdeme je i ve vesmírném výzkumu, kde zkoumají složení odebraných vzorků z povrchu Marsu nebo Měsíce,“ vysvětluje Petr Střelec, generální ředitel brněnské pobočky Thermo Fisher Scientific, ve které se budou nové přístroje vyvíjet.
Záběr brněnského technologického centra, které nyní zaměstnává téměř 1 300 lidí, se tak rozroste o další oblast. “Jsem velmi rád, že se naše společnost rozhodla část vývoje hmotnostních spektrometrů umístit právě do Brna. Máme roky zkušeností s vývojem elektronových mikroskopů, od roku 2018 vyvíjíme i spektrometry pro objemovou analýzu prvků a povrchovou analýzu, které jsou používány hlavně v průmyslu. Hmotnostní spektrometry pro nás budou novinkou, ačkoli se technologicky jedná o příbuznou kategorii produktů“, vysvětluje Petr Střelec jeden z důvodů, proč se budou zmíněné přístroje vyvíjet právě v Brně. „Máme široký tým výzkumu a vývoje, v Brně pracují špičkoví softwaroví vývojáři, elektro inženýři, konstruktéři, fyzici a mnozí další. Věříme, že díky tomu dokážeme tyto přístroje nadále zdokonalovat,“ dodává Petr Střelec.
Svoji roli sehrál i charakter moravské metropole. „V Brně máme dlouhou tradici elektronové mikroskopie, letos si připomínáme 70 let od vzniku prvního elektronového mikroskopu v Československu. Existuje tu zázemí několika univerzit, ale také kvalitních středních škol. Díky tomu dokážeme nabídnout mix znalostí a dovedností, které jsou potřeba k tomu, aby se zde vyvíjely takto pokročilé technologie,“ popisuje Střelec.
Vývoj hmotnostních spektrometrů dá v Brně vzniknout zhruba 25 novým pracovním místům, které Thermo Fisher plánuje obsadit v průběhu tohoto roku. „Předpokládáme, že i díky dobrým hospodářským výsledkům naší společnosti budou investice do výzkumu a vývoje nadále růst. Tým se tak bude s největší pravděpodobností v budoucnu rozšiřovat. Hmotnostní spektrometry představují skvělou příležitost jak pro profesionály s praxí, tak pro studenty, kteří chtějí pracovat se špičkovými technologiemi,“ uzavírá Petr Střelec.

tisková zpráva společnosti Thermo Fisher Scientific