Zdroj: Wikipedia, Anatomy of the Nervous System, licence obrázku public domain

Vědci zdarma testují v Klecanech paměť, odhalí Alzheimerovu nemoc

Vědci zdarma testují v Klecanech u Prahy v Národním ústavu duševního zdraví paměť. Odhalí tak Alzheimerovu nemoc, což je nevyléčitelné onemocnění mozku. Včasná diagnóza zvyšuje účinnost léčby. Loni ústav otestoval 250 dobrovolníků, nyní hledá další, kteří pomohou s výzkumem. ČTK o tom informoval mluvčí ústavu Jan Červenka.

V klecanském ústavu duševního zdraví je mimo jiné i centrum pro diagnostiku, léčbu a výzkum Alzheimerovy demence, které nabízí péči o paměť a další poznávací funkce u seniorů. Výzkum zaměřený na stárnutí paměti se snaží rozlišovat přirozené stárnutí paměti od nemoci a hledá normy pro testy paměti, které vědci vyvíjejí.

Vědci vyzývají dobrovolníky starší 55 let, aby si přišli nechat otestovat paměť. Experimentální testy paměti doplní vyšetřením paměti u psychologa. „Dobrovolníky a jejich paměť budeme sledovat i v následujících letech až desetiletích,“ uvedl vedoucí Oddělení kognitivních poruch Aleš Bartoš.

Dlouhodobá studie dá lidem přesné informace o stavu jejich paměti. Podrobné informace případní dobrovolníci najdou na www.nudz.cz/adcentrum. „Důkladné testování může také zachytit případné problémy v počátcích, což výrazně zvyšuje účinnost případné léčby,“ doplnil Bartoš.

Alzheimerovu nemoc má přibližně 130.000 Čechů, počet nemocných v budoucnosti poroste. Souvisí to i s prodlužováním délky života, předkové umírali v nižším věku, proto se podobných nemocí nedožili. V Národním ústavu duševního zdraví funguje i ordinace pro poruchy paměti a Alzheimerovu nemoc a také denní stacionář pro seniory, který organizuje řadu vzdělávacích i kulturních akcí.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky