(c) Graphicstock

Hvězda s obrovskými poklesy jasnosti. Vysvětlení je ale za rohem

Astronomové mají v hledáčku další hvězdu, jejíž jasnost výrazně klesá – a to více, než je obvyklé při tranzitu planety. Nebude to ovšem takové drama, jako v případě Tabbyiny hvězdy, ačkoliv obě věci spolu možná souvisí. Je to pár týdnů, co se objevila hypotéza, že by poklesy jasnosti u KIC 8462852 mohla způsobovat obří planeta s prstenci. V případě nového objevu je to favorizovaná hypotéza.

PDS 110 je mladou hvězdou se stářím 10 milionů let. Pozemští lovci exoplanet SuperWASP a KELT u této hvězdy objevili v listopadu 2008 a v lednu 2011 pokles jasnosti o 30 % a délce 25 dní.

Hugh Osborn z University of Warwick a jeho kolegové se domnívají, že za tranzitem je planeta nebo hnědý trpaslík o hmotnosti 1,8 až 70 Jupiterů s prstenci o průměru 0,3 AU!

Oběžná doba hypotetické planety je 808 ± 2 dní. Další tranzit prstenců by měl nastat v září letošního roku.

Samozřejmě je otázkou, zda je hypotéza správná. Před hvězdou nemusí tranzitovat objekt s prstenci ale jen hromada suti, která byla vytlačena z disku. Hvězda je velmi mladá a stále obklopená diskem z prachu a plynu.

Astronomové zatím objevili jen jedny prstence u objektu mimo Sluneční soustavu J1407 b. V jeho případě dojde k dalšímu tranzitu v roce 2020.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno