(c) Graphicstock

Interaktivní film z Československa a vznik Betonu

Světová výstava Expo 1967 v kanadském Montrealu (mimochodem ji původně měla hostit Moskva, ale z finančních důvodů se pořadatelství vzdala) je dodnes považována za jednu z vůbec nejúspěšnějších jak z hlediska návštěvnosti, tak i počtu zemí, které se jí zúčastnily.

A obrovský úspěch zaznamenalo i Československo – náš pavilon se stal pátým nejnavštěvovanějším v Montrealu. Architekti Miroslav Řepa a Vladimír Pýcha měli navrhování budovy ztíženo neúplný mi informacemi o tom, co bude náplní pavilonu. Vyprojektovali proto co nejuniverzálnější „kontejner“. Hitem naší expozice se staly historické památky, především slavný pohyblivý dřevěný třebechovický betlém, Věstonická venuše, obrazy mistra Theodorika, předměty z Židovského muzea v Praze nebo oltář od mistra Petra z Levoče. Velkým úspěchem byl i tzv. Kinoautomat – interaktivní filmové představení, které umožňovalo divákům prostřednictvím hlasování rozhodovat o dalším průběhu děje filmu. Hlavním hrdinou filmu nazvaného Člověk a jeho dům byl Miroslav Horníček, který zároveň tyto projekce moderoval.

V rámci naší expozice fungovaly čtyři restaurace: Snack-Bar nabízející rychlé občerstvení, restaurace Praha, kde mohli návštěvníci ochutnat plzeňské pivo, moravské klobásy a pražskou šunku, koliba Bratislava se slovenskými specialitami a luxusní Zámecký restaurant. Po skončení výstavy byl československý pavilon prodán a převezen do Nového Foundlandu, kde dnes plní funkci kulturního centra pro města Gander a Grand Falls.
Projekt Kinoautomat, který připravili Radúz Činčera, Pavel Juráček, Miroslav Horníček a Vladimír Svitáček, slavil v Montrealu obrovský úspěch. Zápletku odstartuje prekérní situace, ve které se ocitá atraktivní mladá dáma ztvárněná Karlou Chadimovou. Ocitá se nahá, zabalená jen do osušky před zabouchnutými dveřmi svého bytu. V zoufalství zvoní na souseda – pana Nováka, – kterého hraje Miroslav Horníček. Tady měli diváci první možnost volby: má pan Novák sousedku pozvat dál, nebo ne? Miroslav Horníček v jednom rozhovoru vzpomínal, že za celou dobu trvání Expa jen jednou diváci hlasovali pro variantu „Nepouštět“.
Ve všech ostatních případech byla odpověď jednoznačně kladná. A přitom prý, podle Miroslava Horníčka, verze, kdy pan Novák krasavici odmítne, byla mnohem zábavnější…

Československo na Expu 1967 představilo také nový nápoj, tehdy nazvaný nápoj československo-kanadského přátelství. Dnes ho všichni známe pod jménem Beton – tedy Becherovka s tonikem. Becherovka reprezentovala v koktejlu ČSSR, tonic – který byl v té době k mání jen v Tuzexu – představoval Kanadu.

Tento text je úryvkem z knihy:
Jarmila Frejtichová: 1967: Rok, kdy jsem se narodil(a)
ManagamentPress 2017
O knize na stránkách vydavatele
obalka_knihy

Poznámka PH: Proč vlastně dnes nejsou takové „větvící se“ filmy rozšířené, nikoliv pro hlasování v kinech, ale pro individuální výběr? Je jediným problémem cena?

Do vody a na souš: cesty tam a zase zpátky

Teď bych rád přešel k jiné skupině zvířat, která se vrátila ze země do vody, …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close