Credit: (c) NASA/JPL-Caltech/DSS

Temné hmoty prý může ubývat

Jako kdyby temná hmota nebyla dost záhadná sama o sobě, prý se navíc může rozkládat. V době krátce po velkém třesku jí bylo o 2-5 % víc než dnes.
K takovému závěru došli ruští vědci analyzující data ze sondy Planck, zejména mapy teplotních odchylek reliktního záření. Tato data umožňují vypočítat základní kosmologické parametry vesmíru v době, z něhož reliktní záření pochází.
Tyto parametry pak byly porovnány s rychlostí expanze vesmíru, kterou pozorujeme dnes, a dále s tím, jak se v současnosti shlukují galaxie. Data si údajně neodpovídají, nová interpretace má ukazovat pravděpodobný úbytek temné hmoty (poznámka: ne že by tedy bylo zřejmé, jak to všechno spolu souvisí). V době 300 000 let po velkém třesku, kdy ve vesmíru mj. začala tvorba vodíku, bylo prý temné hmoty o 2-5 % víc než dnes. Taková představa, označená jako decaying dark matter (DDM), má s daty ladit lépe než stávající model ΛCDM (Lambda-cold dark matter). Temná hmota se skládala/skládá z řady různých částic, z nichž většina je stabilní, některé mají životnost omezenou, ale poměrně dlouhou; v době 300 000 let po velké třesku ještě existovaly, do dneška se však rozpadly. Produktem tohoto rozpadu by mohly být nějaké hypotetické relativistické částice nebo neutrina. Model připouští, že nestabilní složky temné hmoty se už plně rozpadly, stejně tak jako možnost, že dosud zmizela pouze část z nich a celý proces stále probíhá (poznámka: pak by ve vzdálenějších – starších – částech vesmíru mělo zastoupení temné hmoty vycházet větší?).

Příslušná hypotéza je dílem vědců z Moskevského ústavu fyziky a technologií (Moscow Institute of Physics and Technology). Práce byla publikována v Physical Review D, jejím hlavními autory jsou D. Gorbunov, A. Chudaykin a I. Tkachev (anglická transkripce.)
Zůstává samozřejmě celá řada „ale“, když některé teorie se snaží nalézt alternativu k temné hmotě, dokonce se objevily i pochybnosti o zrychlujícím se rozpínání vesmíru, byť tento objev se již dočkal Nobelovy ceny.
Viz také: Rozpínání vesmíru se prý nemusí zrychlovat