Ilustrace ukazuje přibližnou změnu tvaru, kterou planetka Dimorphos prodělala poté, co do ní narazila sonda DART. Kredit: NASA/JPL-Caltech

NASA: Impakt DART změnil nejen dráhu asteroidu Dimorphos, ale i jeho tvar

Když 26. září 2022 sonda NASA DART (Double Asteroid Redirection Test) záměrně narazila do 170 metrů širokého asteroidu Dimorphos, ovlivnila těleso ve více ohledech. Demonstrace ukázala, že kinetický impaktor může vychýlit nebezpečný asteroid, pokud by se někdy dostal na kolizní kurz se Zemí. Nová studie publikovaná v Planetary Science Journal nyní ukazuje, že náraz změnil nejen pohyb asteroidu, ale také jeho tvar.
Cíl projektu DART, planetka Dimorphos, obíhá kolem většího blízkozemního asteroidu Didymos. Před nárazem měl Dimorphos zhruba symetrický tvar „rozmáčknuté koule“, širší než vyšší. Dimorphos s dobře definovanou kruhovou dráhou ve vzdálenosti 1 189 metrů od Didymosu potřeboval 11 hodin a 55 minut k dokončení jednoho oběhu.
Výsledek impaktu: oběžná dráha Dimorphosu už není kruhová: Oběžná doba je nyní kratší o 33 minut a 15 sekund. A celý tvar planetky se změnil, z relativně symetrického objektu se stal ‚tříosý elipsoid‘ – něco, co připomíná spíše podlouhlý meloun.
Z analýz na základě několika druhů pozorování (snímky sondy DART, Goldstone Solar System Radar DSN, pozemní dalekohledy…) a modelování vyplývá následující: Bezprostředně po dopadu DART se zmenšila průměrná vzdálenost mezi oběma planetkami, čímž se oběžná doba Dimorphosu zkrátila o 32 minut a 42 sekund na 11 hodin, 22 minut a 37 sekund. Během následujících týdnů se oběžná doba planetky stále zkracovala, protože Dimorphos ztrácel víc a víc kamenného materiálu, až se nakonec ustálila na 11 hodinách, 22 minutách a 3 sekundách, což je o 33 minut a 15 sekund méně než před dopadem (přesnost těchto údajů má být +- 1,5 s). Dimorphos má nyní střední oběžnou vzdálenost od Didymosu asi 1 152 metrů – cca o 37 metrů blíže než před dopadem sondy.
Výsledky a pozorování trosek, které zůstaly po dopadu, naznačují, že Dimorphos je objekt typu „hromada suti“, podobný asteroidu Bennu. Mise ESA Hera, jejíž start je plánován na říjen 2024, se vydá k páru planetek, aby provedla podrobný průzkum a potvrdila, jakým způsobem impakt sondy DART asteroid Dimorphos přetvořil.

Shantanu P. Naidu et al 2024 Planet. Sci. J. 5 74