Vodík do palivových článků by se mohl vytvářet přímo za chodu reakcí metanolu s vodou. Kromě vodíku přitom vzniká pouze oxid uhličitý.
Vědci z několika čínských a amerických vědeckých institucí popsali novou metodu generování vodíku v Nature (první autor Lili Lin). Hlavní inovací je katalyzátor – karbid platiny a molybdenu. Tímto způsobem je možné reakci provádět už při teplotě od 150 do 190 ºC a mnohem efektivněji, než zvládaly dříve testované způsoby výroby vodíku z metanolu. Navíc se nepoužívají žádné toxické látky ani žíraviny.
Cenové a další relace: Toyota MIRAI s 50 litry metanolu a 6-10 g katalyzátoru by podle výpočtu autorů výzkumu mohla ujet 690 km. Metanol by vyšel na 15 dolarů, platina na 320. Samozřejmě katalyzátor by se po odladění technologie prakticky neměl spotřebovávat, respektive by měl jít levně recyklovat/znovu nasadit.
Faktem však je, že nadějných technologií pro výrobu vodíku „na místě“ už byla navržena celá řada, ekonomicky efektivně ale zatím nefunguje nic z toho. Zde by snad pomohlo odladit katalyzátor tak, aby vůbec nevyžadoval vzácné kovy. Navíc: na někoho třeba bude působit jako rudý hadr na býka i to, že při reakci metanolu vzniká prokletý oxid uhličitý, i když to vyplývá z logiky věci – vodík se redukuje, takže uhlík se musí oxidovat. Samotná katalyzovaná reakce je ovšem podle původní studie kupodivu dost složitá, s řadou meziproduktů.
Zdroj: Phys.org
A to bude dobrý k čemu ? Methanol se dá přímo použít ve spalovacím motoru.