U systémů typu 2 bude používaná technika (včetně senzorů a systému řízení automatického parkování) instalována v příslušné infrastruktuře, např. v parkovacím zařízení, vozidlo tedy bude řízeno infrastrukturou.
BMW Group a Valeo posouvají nově uzavřeným partnerstvím svoji vzájemnou dlouholetou spolupráci na další úroveň. Po oznámení rozsáhlé kooperace v oblasti pokročilých asistenčních systémů, senzorů a softwaru pro parkování a manévrování, určených pro chystanou novou generaci vozů BMW Neue Klasse1, oznámily BMW Group a Valeo spolupráci na společném vývoji plně automatizovaných parkovacích systémů až do úrovně 4 (= plně autonomní jízda/parkování bez nutnosti dohledu řidiče).
V lednu obě společnosti podepsaly dohodu o strategické spolupráci zaměřenou na společný vývoj nové generace technologií, které uživatelům přinesou zcela nové zkušenosti při parkování na soukromých pozemcích a parkovištích. Všechny funkce, od automatizovaného asistenta manévrování až po automatické parkování s autonomií úrovně 4, budou využívat technologie a senzory integrované ve vozidle. Společně budou vyvíjeny také služby využívající infrastrukturu, které umožní plně automatizované parkování a nabíjení v odpovídajícím způsobem vybavených veřejných parkovacích zařízeních a areálech.
Software budoucích funkcí bude postaven na současných softwarových celcích, které byly poprvé uvedeny na trh v BMW iX v roce 2021. V další generaci bude tento systém rozšířen o výkonnější výpočetní platformu, hostující společně vyvinuté algoritmy.
„Tento společný vývoj je pro BMW Group důležitým milníkem v otázkách nové generace automatizovaného řízení a parkování. Díky škálovatelným možnostem automatizovaného parkování úrovně 4 potvrdíme a posílíme naši vedoucí pozici v této oblasti. K vytvoření skutečně úchvatných funkcí pro koncové uživatele je nutné ve všech aspektech digitálního hodnotového řetězce použití nejmodernějšího softwaru a hardwaru, stejně jako využívání ekosystému dat vozového parku. BMW Group je nadšena, že touto strategickou spoluprací dále rozšiřuje své dlouholeté partnerství se společností Valeo. Naším cílem je i nadále našim zákazníkům poskytovat prvotřídní služby v oblasti řízení a zkušeností z parkování,“ řekl Nicolai Martin, senior viceprezident pro zážitky z řízení u BMW Group.
„Jsme hrdí na dlouhodobou spolupráci mezi BMW Group a společností Valeo. Společný vývoj a zavedení automatických parkovacích funkcí umožní do budoucích sériových vozů BMW přivést úroveň automatizace 4 nevyžadující obsluhu řidičem,“ řekl Marc Vrecko, ředitel produktové divize Valeo pro komfortní a asistenční systémy. „Tato spolupráce na základě již existujících a na trh uvedených komponentů posune naše know-how a technologie, jako jsou pokročilé algoritmy počítačového vidění založené na umělé inteligenci, na novou úroveň. Současně nám umožní rozšířit naše portfolio o funkce úrovně 4 a cloudové služby. K této platformě se budou moci připojit i další automobilky, přičemž BMW opět nastaví standardy pro co nejintuitivnější a nejpříjemnější uživatelské prostředí, které jeho zákazníci právem očekávají.“
Co je systém automatizovaného parkování bez řidiče – Automated Valet Parking?
Automated Valet Parking (AVP) nabízí řidičům a cestujícím plně automatizované parkování bez nutnosti obsluhy. V určené zóně řidič vystoupí z vozu a automobil sám automatizovaně převezme úkony, jako je vyhledání parkovacího místa, nezbytné manévry pro zaparkování a vyjetí a případně i následné dojetí zpět do výdejní zóny, kde si jej řidič opět převezme. Pro efektivní využití doby parkování lze aplikovat i další služby, jako je třeba plně automatické nabíjení nebo umytí vozu. Tyto služby přinášejí zákazníkům více komfortu a bezpečnosti při používání jejich vozů.
Podle návrhu připravované normy ISO budou automatizovaná parkovací řešení rozdělena do dvou hlavních kategorií, a to na systémy typu 1 a typu 2. U systému typu 1 budou potřebné technologie (včetně všech senzorů, výpočetních jednotek a algoritmů) integrovány ve vozidle, zatímco u systémů typu 2 bude používaná technika (včetně senzorů a systému řízení automatického parkování) instalována v příslušné infrastruktuře, např. v parkovacím zařízení, vozidlo tedy bude řízeno infrastrukturou.
Partnerství se zaměřuje na oba dva typy AVP (typ 1 i typ 2). V nových generacích systémů pro automatizované parkování bude usilovat o co nejpokročilejší řešení až do úrovně 4, které bude odpovídat požadavkům trhu a zákazníků.