(c) Graphicstock

Bod zlomu – vlastní auta prý začnou mizet už za 4 roky

Think tank RethinX tvrdí, že autonomních aut se dočkáme mnohem dříve, než se předpokládá, a že technologie mnohem více naruší stávající modely/systémy (bude disruptivní).
Konkrétně prý v roce 2030 budou autonomní auta představovat 95 % amerického „trhu“ – v tom smyslu, že ujedou 95 % vzdálenosti. Nicméně současně těch 95 % bude přeprava typu „jako služba“ (další zkratka: TaaS – transport as a service). Úspora nákladů bude tak velká, že už za nějakých 15 let prý prakticky zmizí osobní vlastnictví automobilů. Uber, Lyft a Didi jsou populární už dnes, nicméně v kombinaci s autonomními vozidly odpadnou i některé současné překážky, např. nechuť svěřit svůj život při jízdě cizímu člověku; na autopilota se spolehneme mnohem snáz. V USA má podle prognózy dojít k významnému bodu zlomu už v roce 2021, a to sice ne ještě ve smyslu převládnutí samočinného řízení, ale k obecnému přijetí režimu TaaS. Součástí studie jsou pak výpočty, kolik tímto způsobem ušetří průměrná americká rodina.
Jaké budou další průvodní dopady změny? Vyšší efektivita dopravy může znamenat výrazný pokles poptávky po ropě a krizi celého průmyslu. Současné ceny akcií ropných firem prý odpovídají tomu, že osobní doprava bude fungovat jako dosud. Stejně tak disruptivní má být dopad na automobilový průmysl, a to bez ohledu na vývoj technologií pohonu. I když některé automobilky na změně vydělají, jiné z trhu zmizí, protože měřítkem úspěchu budou jiné ukazatele než dnes. A třebaže se možná zvýší celkový počet „ujetých člověkomil“, bude tomu odpovídat menší počet prodaných vozů. I akcionáři automobilek by proto měli zpozornět.
Zdroj: TechXplore.com a další

Věříte tomu? Osobně jsem k této prognóze hodně skeptický.

Kde tedy všichni jsou? Čínská odpověď na Fermiho paradox

Jak fungují hvězdné války a proč jsme dosud nepotkali vyspělé mimozemské civilizace. Jednu z odpovědí …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close