mořské houby, Twilight Zone Expedition Team, Wikipedia, licence obrázku public domain

Explozi života v kambriu nepřeceňovat

Různá evoluční pravidla a údajně obecně platné zákony bychom měli brát s rezervou. Kambrium bylo samozřejmě unikátním obdobím biologické evoluce, to jsou ale všechna. Z hlediska paleontologie je kambrium pochopitelně výjimečné tím, že odtud máme poprvé spolehlivější a úplnější záznam, protože se zde objevily organismy s pevnými schránkami (ať už kvůli změně chemismu moří, nebo z příčin biologických – jako reakce kořisti na vznik dravců).
Problém je však v tom, že někteří paleontologové i evoluční biologové považují kambrickou explozi života ještě za něco víc; tvrdí, že od té doby nevznikly už žádné další základní „plány/morfologie“ nebo základní skupiny organismů, že od té doby se rychlost evoluce zpomalovala, kreativita málem vyčerpala, snižovala se diferenciace existujících skupin do nových apod. Někdy se uvádí slabší verze tvrzení, že rychlost evoluce se opravdu po kambriu snížila, ovšem nikoliv z příčin vnitřních, ale spíše ekologických (niky byly zaplněny).
Polemiku s tímto přístupem obsahuje např. kniha Jak se dělá evoluce 2.0: však mezitím, přímo před našima očima, vznikli různí „jednobuněční savci“ (nádorové buňky Hela, známý infekční „psí nádor“…). Nyní se vědci z Uppsala University a University of Leeds přidávají s kritikou „kambrické výjimečnosti“ založenou na statistice. Podle jejich názoru to, co pozorujeme, platí i v případě, že rychlost evolučních změn je konstantní. Jediné skupiny, které přežijí, jsou ty, které se na počátku rychle diferencují (Dawkinsova „evoluce evolability“). Právě tyto skupiny kolem sebe dnes vidíme a současně představují značnou část paleontologického záznamu. Před sebou máme tedy výběrová data, úspěšní jsou ti, co se na svém počátku rychle diferencovali, pak už se mohli měnit pomaleji, průměrně (jako ostatní, jako „pozadí“) – aniž to ale něco vypovídá o celkové rychlosti evolučních proměn.
Do celkového vývoje biologické diverzity je ještě třeba zahrnout hromadná vymírání, nicméně závěr zní: pro kambrickou explozi žádné speciální vysvětlení nepotřebujeme.

Graham E. Budd et al, History is written by the victors: The effect of the push of the past on the fossil record, Evolution (2018). DOI: 10.1111/evo.13593