Fakulta dopravní ČVUT v Praze se zapojila do projektu „Hydrocycle“, který má za cíl podpořit vývoj vodíkových technologií dle vodíkové strategie Evropské unie.
Fakulta dopravní spolupracuje na všech dílčích krocích týkajících se konstrukce vozidla. Nejdůležitější řešená témata jsou ergonomie pozice jezdce, přesná definice kategorie vozidla (výkon, dojezd, kapacita úložných prostor) a prostorové zakomponování pohonné technologie do nosného rámu. Tým fakulty zodpovídá také za jízdní vlastnosti a testování prototypu.
Koordinátorem celého projektu je společnost 1to1design, která pracuje na designu vozidla a začlenění všech komponentů v souladu s předpisy silničního provozu. Dalšími zapojenými subjekty projektu jsou ÚJV Řež, který odpovídá za návrh a řízení hybridního hnacího systému, němečtí partneři projektu se zaměřují na pohonnou jednotku. Využití nejmodernějších technologií a zdokonalování konstrukce palivového článku zajišťuje společnost Fraunhofer IWU, specificky Referenz Fabrik H2.
Na jeden kilogram vodíku může automobil ujet přibližně 100 kilometrů. Je jen otázkou času, kdy překonání konstrukčních výzev umožní, aby vodíková technologie mohla stejně dobře sloužit i pro pohon motocyklu. Jedním z nejnáročnějších úkolů je integrace složitého systému palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii. Z iniciativy firmy 1to1design se této výzvy ujalo česko-německé konsorcium výzkumných institucí, univerzit a výrobních a konstrukčních společností – cílem je do konce roku 2025 zkonstruovat plně funkční motocykl s vodíkovým pohonem, který bude splňovat přísné evropské homologační normy a certifikační požadavky.
Motocykl na vodíkový pohon má sloužit jako inspirace pro budoucí vývoj mobility. Koncept nabízí udržitelnou mobilitu s nulovými emisemi CO2 a díky použití elektromotoru přispívá také ke snížení hlukových emisí. Výhodou oproti bateriově-elektrickým řešením je výrazně delší dojezd s kratší dobou tankování. Díky své obratnosti typické pro jednostopá vozidla je Hydrocycle zajímavý i pro městské doručovací a kurýrní služby.
Další partneři projektu: 1to1design s.r.o. (Praha, CZ), České vysoké učení technické v Praze (CZ), ÚJV Řež, a.s. (Husinec, CZ), Fraunhofer IWU (Chemnitz, DE) a WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH (Olbernhau, DE).
„Na jeden kilogram vodíku může automobil ujet přibližně 100 kilometrů.“
1 kg H2 je normálních podmínek 11 m3 plynu.
@standa
a co jako, ze je 1kg H2 za normalnich podminek 11 m3 plynu?!
(a jeste podle jake stavove rovnice je to vypocteno?)
v motorce ten vodik nebude skladovan jako plyn za normalnich podminek 😀
bude stlacen, zkapalnen, absorbovan do nosice apod.