(c) Graphicstock

Jak obyčejný aspirin potlačuje nádory tlustého střeva

Matematický model má naznačovat, že kyselina acetylsalicylová mění výsledek darwinovské evoluce mezi různými liniemi buněk.

To, že aspirin může chránit před vznikem kolorektálního karcinomu – rakoviny tlustého střeva nebo konečníku – se již nějakou dobu ví. Nyní ale autoři nové studie tvrdí, že odhalili i příslušný mechanismus.
V časopise eLife vědci z Kalifornské univerzity v Irvine uvedli, že aspirin mění způsob, jakým se populace buněk kolorektálního karcinomu v průběhu času vyvíjejí (respektive evolvují – jde o proces napříč generacemi, nikoliv vývoj jednotlivých buněk), a přitom snižuje jejich schopnost přežívat a množit se. V zásadě lze říci, že aspirin zpomaluje mutace, které buňkám umožní stát se rakovinnými, a také mění selekci, takže příslušným způsobem zmutované (protorakovinné) buňky pak nejsou tolik vybírány selekcí. I když tedy v praxi mají tato moudrá konstatování víceméně znamenat prostě to, aspirin snižuje rychlost dělení nádorových buněk a naopak zvyšuje rychlost/pravděpodobnost jejich smrti…
Hlavní autorka práce, matematička Natalia Komarova, k tomu uvedla následující: „Domnívali jsme se, že zpomalení vývoje rakoviny vlivem aspirinu musí nějakým způsobem vyplývat ze zpomalení evoluce buněk směrem ke zhoubnému bujení. Překvapilo nás, že tento mechanismus může docela dobře vysvětlit úroveň ochrany pozorovanou v lidské populaci. Jinými slovy, předpokládaná velikost odpovídala ochrannému účinku pozorovanému při epidemiologických studiích.“ Má z toho vyplývat, že matematické přístupy mohou být velmi užitečné pro pochopení složitých jevů v biologii rakoviny a příslušné poznatky nelze získat pouze experimentálně. (Poznámka PH: Ano, ale tady, alespoň pokud se omezíme na průvodní tiskovou zprávu, působí tedy přínos matematických přístupů celkem triviálně.)
Například klinická studie z roku 2011 vedla k závěru, že u lidí, kteří užívali 600 miligramů aspirinu každý den po dobu dvou let, se výskyt rakoviny tlustého střeva a konečníku snížil o 63 %. Tento výzkum se týkal pacientů trpících tzv. Lynchovým syndromem – dědičným onemocněním, které zvyšuje riziko vzniku některých typů rakoviny, například právě tlustého střeva a konečníku. K podobným výsledkům došlo i několik dalších studií.
Samozřejmě se přímo nabízí uvažovat o tom, zda acylpyrin může chránit i před jinými typy rakoviny, a pokud ne, čím je dán rozdíl (PH: ale zase, že různé látky účinkují na různé typy nádorů, není zrovna revoluční zjištění).

Yifan Wang et al, Aspirin’s effect on kinetic parameters of cells contributes to its role in reducing incidence of advanced colorectal adenomas, shown by a multiscale computational study, eLife (2022). DOI: 10.7554/eLife.71953