Emoce samozřejmě chování investorů ovlivňují, jenže jak konkrétně? Co v tomto ohledu způsobují olympijské hry nebo srovnatelné sportovní akce, třeba mistrovství světa ve fotbale?
Výzkumníci z University of East Anglia a Nottingham Trent University uvádí, že hlavním efektem sportovních výsledků není sentiment (tj. optimismus vs. pesimismus a z toho vyplývající změna cen), ale rozptýlení investorů. S cenami se nestane víceméně nic speciálního, ale poklesne objem obchodů. V případě sportovního úspěchu národního týmu je pak efekt rozptýlení vůbec největší, tj. eventuální optimismus jako následek vítězství si nenajde cestu na trh.
Pokud šlo o akcie největších firem, pak na národních burzách klesal objem obchodování za každou zlatou olympijskou medaili v USA o 3 %, v Německu o 6,7 % a v Jižní Koreji o 7,3 %. Nijak si nepomohou ani firmy, které olympijské hry sponzorují, i ty se potýkají především s efektem snížených objemů obchodování. Výsledky jsou založeny na analýze dat ze 4 letních olympijských her (Sydney 2000, Athény 2004, Peking 2008, Londýn 2012), pohybů trhů v 8 hlavních ekonomikách a speciálně analýze 5 sponzorů (Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic, Visa, Samsung).
Práce byla publikována v The European Journal of Finance. Autoři (Raphael Markellos a Jessica Wangová) dodávají, že kromě finačních trhů podobné veřejné akce samozřejmě odvádějí pozornost i od jiných věcí, viz známé heslo Chléb a hry.
Zdroj: Phys.org
Poznámka PH: Nakonec ale ono odvádění pozornosti vůbec nemusí být vnímáno negativně. Od doby, co lidé vysedávají u televizí, se mnohem méně perou v ulicích – tedy alespoň i tento argument se běžně uvádí.