(c) GraphicStock

Malé logické cvičení: Kde se skrývá informace

Kde přesně se nachází informace? Vezměme si sdělení, že bývalý americký prezident Grant je pohřbený – no, překvapivě v Grantově hrobce.

A nyní, můžeme říct, že tato informace se nachází v něčí hlavě? Zkopírovaná ve všech hlavách lidí, jimž se toto oznámilo? Odpovídá prostě konkrétním molekulám proteinů v mozku nebo uhlíku na stránce papírové knihy, čipu v počítači?
Fyzik Leonard Susskind tvrdí: Všechny tyto interpretace jsou mylné. Informace o tom, že Grant je pohřbený v Grantově hrobce, leží v Grantově hrobce.
(Susskind sám následně tuto představuje zkoriguje o holografický princip, informace není uložena uvnitř, „v objemu“, ale na povrchu oblasti, což platí pro černou díru stejně jako pro jakýkoliv jiný výsek prostoru; nicméně to už je jen závěr podle jedné z mnoha kosmologií a můžeme to zde pominout.)

Co říkáte na výše uvedený argument? Susskind vlastně tvrdí, že v knize může být napsáno cokoliv, myslet si může kdo chce co chce. Místem uložení informace je podle něj nejspíš to, kde se garantuje její pravdivost, korespondence s realitou.
Je to jen hra se slovy nebo se jedná o nějak chytrý přístup? Z jiného úhlu pohledu jsou totiž informace prostě bity, o jejichž pravdivost se nemusíme nijak starat, „2+2=3“ je stejně tak informace jako „2+2=4“, jedno snad kontradikce, jedno snad tautologie, ale na tom nezáleží.
Pomiňme matematické výroky a zůstaňme u „přírodovědných“. Ani každá informace o stavu vnějšího světa ale nepopisuje konkrétní místo v prostoru. Kde je pak uložena informace o tom, že určitá chemická reakce funguje nějak? Ve všech bodech prostoročasu, kde kdy tato reakce proběhla?

Zdroj: Leonard Susskind: Válka o černé díry