Povrch Marsu. Pixabay License

Na Marsu existuje mnohem méně druhů minerálů než na Zemi

Na Zemi je známo téměř 6 000 různých minerálů, ale i po více než 50 letech výzkumu jich bylo na Marsu zatím identifikováno pouze 161. Přitom obě planety mají jinak mnoho společného.

Podle nové studie je rozdíl důsledkem toho, že na Marsu funguje mnohem méně procesů umožňujících vznik minerálů než na Zemi, a to i když na počátku své historie byl Mars Zemi podobný. Vědci nyní provedli systematickou studii všech 161 minerálů, které byly odhaleny během uplynulého půlstoletí misí na Mars a z analýz marsovských meteoritů.
Zatímco dřívější práce popsaly 57 primárních a sekundárních mechanismů vzniku minerálů na Zemi, nová studie identifikovala pouze 20 způsobů vzniku minerálů na Marsu. Na počátku historie obou planet se minerály na Zemi a Marsu tvořily podobnými způsoby. Například první minerály na obou planetách pravděpodobně krystalizovaly přímo z chladnoucího magmatu. Hydrotermální činnost pravděpodobně vedla také ke vzniku mnoha nových minerálů na obou planetách. Řada minerálů na Zemi však prošla před miliardami let rozsáhlými fázemi diverzifikace s nástupem deskové tektoniky a šířením života; přičemž žádné důkazy o těchto procesech na dávném Marsu nemáme.
Přestože na povrchu Marsu i pod ním nepochybně existuje mnoho typů minerálů, které jsme ještě nezaznamenali, vědci jako závěr své studie uvádějí, že celkový počet marťanských minerálů je pravděpodobně řádově menší než na Zemi.

Robert M. Hazen et al, On the Diversity and Formation Modes of Martian Minerals, Journal of Geophysical Research: Planets (2023). DOI: 10.1029/2023JE007865