Nouzový mikrozdroj elektrické energie pomůže v krizových situacích

Malé zařízení připojené k autobaterii dokáže vytvořit celou škálu běžně využívaných stejnosměrných i střídavých napětí.

Mobilní telefon nebo wi-fi vysílač, ale také větší spotřebiče může v případě nouze napájet zařízení, které vyvinuli výzkumníci Regionálního technologického institutu (RTI) Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni. Nouzový mikrozdroj elektrické energie, jak asi dvoukilogramové zařízení nazývají, k tomu potřebuje pouze libovolný 12 V akumulátor – například běžnou autobaterii. Z něj vytvoří celou škálu běžně využívaných stejnosměrných i střídavých napětí.

Tvůrce mikrozdroje při práci inspirovala situace, k níž dochází například při živelních katastrofách nebo jiných nepředvídatelných událostech velkého rozsahu. „Dochází k přerušení dodávek elektrické energie a není možné například oživit plynové vytápění domů, získat aktuální informace z rozhlasu, používat komunikační prostředky, jako jsou mobilní telefony nebo internet, a zajistit jejich napájení nebo dobíjení. A právě v těchto situacích lze nouzově využít například 12V akumulátory z osobních nebo nákladních automobilů, případně i jiné akumulátory, a s nimi náš systém. K danému akumulátoru se jednoduše připojí, a tím vznikne ostrovní mikrozdroj s výstupy DC a AC,“ přibližuje výzkumník Tomáš Kavalír z RTI, který rovněž pracuje ve výzkumném centru RICE Fakulty elektrotechnické.

Nouzový mikrozdroj dokáže vytvořit škálu běžně využívaných napětí stejnosměrných (5 V/2 A, 12 V/40 A) i střídavých (230 V / 50 Hz) o trvalém výstupním výkonu až 200 W (400 W špičkově). Je malý, lehký, bezhlučný. Zároveň jej lze doplnit například o přenosné skládací fotovoltaické panely nebo větrné mikroelektrárny, a pomocí nich, případně i ze síťového připojení ukládat vyrobenou elektrickou energii do externí baterie v době, kdy je tyto zdroje ještě možné využít.

Tomáš Kavalír vyvinul nouzový mikrozdroj spolu s kolegy Jiřím Sikou, Michalem Křížkem a Pavlem Žlábkem. Uvažují o vzniku start-up společnosti nebo o hledání vhodného investora, který by technologii převzal a zajistil uvedení zařízení na trh. „Nesnažíme se konkurovat již hotovým ‚powerbankám‘ s omezenou kapacitou, relativně vysokou cenou, hmotností, nákladnější možností transportu a životností danou pevně nainstalovaným palubním akumulátorem. Snažíme se vyvinout relativně jednoduché, levné a univerzální řešení, které lze vyrábět hromadně ve velkých sériích a snadno ho transportovat do místa určení,“ říká Jiří Sika s tím, že kromě autobaterie mohou uživatelé mikrozdroje použít například velkokapacitní akumulátor LiFepo4 12 V. „Jeho výhodou je nízká hmotnost a velký počet nabíjecích cyklů, které lze pro vyšší kapacitu paralelně řadit,“ dodává.

tisková zpráva Západočeské univerzity v Plzni

Vědci hledají metodu pro odhalování zakázaných steroidů v mase

Na zakázané stimulátory růstu obsažené v mase se zaměří vědecký tým Agronomické fakulty MENDELU. Cílem …

One comment

  1. Hm? Takže ty tři obstarožní letité UPS co mi doma léta běží na autobaterku z vyřazeného auta jsou novinka?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close