Exoplaneta Gliese 12 b obíhá kolem chladného červeného trpaslíka. Je od nás vzdálena pouhých 40 světelných let a slibuje, že astronomům napoví více o tom, jak si planety v blízkosti svých hvězd udržují nebo naopak ztrácejí atmosféru. Zde (umělecká představa) je Gliese 12 b zobrazena s tenkou atmosférou. Kredit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (Caltech-IPAC)

Objevili potenciálně obyvatelnou exovenuši s teplotou možná podobnou Zemi

Astronomům se podařil vzácný objev exoplanety (snad) podobné Zemi. Nachází se 40 světelných let od nás (směrem v souhvězdí Ryb) a může být jen o něco teplejší než náš svět.

Potenciálně obyvatelná planeta Gliese 12 b obíhá kolem své hostitelské hvězdy každých 12,8 dne; je srovnatelně velká jako Venuše – tedy o něco menší než Země – a její povrchová teplota se odhaduje na 42 °C. To ovšem za předpokladu, že nemá atmosféru, což je další zásadní krok ke zjištění, zda je obyvatelná. Může mít atmosféru podobnou pozemské nebo atmosféru podobnou spíše Venuši – u níž došlo ke skleníkovému efektu, který z ní udělal peklo o teplotě 400 °C – nebo může mít jiný druh atmosféry, který se ve Sluneční soustavě nevyskytuje.
Získání odpovědi po povaze atmosféry je zásadní, právě na tom především závisí, zda Gliese 12 b dokáže na svém povrchu udržet teplotu vhodnou pro existenci kapalné vody – a možná i života. Zároveň bychom z toho mohli získat alespoň dílčí odpovědi na otázky, jak a proč se Země a Venuše vyvíjely tak odlišně.
Gliese 12 b není rozhodně první objevenou exoplanetou podobnou Zemi. Nejbližší a pravděpodobně nejznámější je Proxima Centauri b, která je od nás vzdálená pouhé 4 světelné roky. Protože se však nejedná o tranzitující svět, naše možnosti jejího zkoumání jsou dost omezené.
Gliese 12 b by mohla být významná také proto, že může pomoci posoudit, zda většina hvězd v Mléčné dráze (tj. chladných hvězd) je schopna hostit planety „mírného pásma“, které mají atmosféru (viz dále), a jsou tedy obyvatelné.
„Gliese 12 b představuje jeden z nejlepších cílů pro studium toho, zda si planety velikosti Země obíhající kolem chladných hvězd mohou zachovat svou atmosféru, což je zásadní krok k lepšímu pochopení obyvatelnosti planet v celé naší galaxii,“ uvedl Shishir Dholakia, z australské University of Southern Queensland.
Hvězda, kolem které exoplaneta Gliese 12 b obíhá, má asi 27 % velikosti našeho Slunce a její povrchová teplota je přibližně 60 % teploty Slunce. Hvězdu obíhá ale jen v 7 % vzdálenosti mezi Zemí a Sluncem. Gliese 12 b tedy dostává od své hvězdy 1,6krát více energie než Země od Slunce a asi 85 % energie, kterou získává Venuše. Tento rozdíl ve slunečním záření je důležitý, protože znamená, že teplota povrchu planety je velmi závislá na atmosférických podmínkách.
„Velká část vědecké hodnoty této planety spočívá v pochopení, jaký druh atmosféry by mohla mít. Vzhledem k tomu, že Gliese 12 b dostává od Slunce takové množství světla jako Země a Venuše, bude cenná pro překlenutí mezery mezi těmito dvěma planetami v naší Sluneční soustavě,“ dodává S Dholakia.
Důležitým faktorem pro zachování atmosféry planety je chování („bouřlivost“) její hvězdy. Červení trpaslíci bývají magneticky aktivní, což vede k častým a silným rentgenovým erupcím. Gliese 12 však nevykazuje žádné známky takového extrémního chování, což zvyšuje naději, že atmosféra Gliese 12 b může být stále neporušená.

Shishir Dholakia et al, Gliese 12 b, A Temperate Earth-sized Planet at 12 Parsecs Discovered with TESS and CHEOPS, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2024). DOI: 10.1093/mnras/stae1152
Zdroj: Royal Astronomical Society / Phys.org

Velké jazykové modely pod lupou: v testu z kognitivní psychologie si vedl nejlépe GPT-4

Umělá inteligence tentokrát příliš nepřesvědčila, není ani moc racionální. Studie vědců University College London testovala …

1. Stanislav Florian

Gliese- pro mně hvězda záhada, uvádí se Gliese v souhvězdí Vah, Gliese v souhvězdí Ryb.
    Exoplanety Gliese od 22 světelných let, přes 40 světelných let až asi 70 světelných let.
    hvězda -14 světelných let od Slunce.

2. Jestli to nebude tim, ze Gliese neni hvezda, ale katalog hvezd. Teprve cislo k tomu pridane oznacuje konkretni hvezdu. Tedy Gliese 1 je upne jina hvezda nez Gliese 12.