(c) Graphicstock

Planeta obíhá přesně nad pólem hvězdy

Planety se obvykle pohybují přibližně v rovině rovníku své mateřské hvězdy. Souvisí to se vznikem celého systému z relativně plochého protoplanetárního disku.

Horcí jupiteři ale občas tuto tradici velmi silně naruší. Jejich dráhy vykazují extrémní sklony a občas jsou dokonce překlopené (mají sklon přes 90 stupňů).

Astronomové nyní pomoci projektu WASP-South objevili ultra-horkého jupitera WASP-189b. Planeta je o 30 % větší a dvakrát hmotnější než Jupiter. Okolo své hvězdy oběhne jednou za 2,7 dní.

Zajímavý je sklon dráhy. Podle vědců je přibližně 90 stupňů, takže se planeta pohybuje asi 7 milionů km nad póly hvězdy.

Sklon dráhy vědci zjistili prostřednictvím Rossiterova-McLaughlinova efektu, který pracuje s deformací křivky radiálních rychlostí během tranzitu planety před hvězdou.

Teplota exoplanety je přes 2600 Kelvinů, což z ní dělá jednu ze tří nejteplejších exoplanet. Mateřská hvězda HIP 73608 zase patří mezi tři nejjasnější hvězdy s tranzitující exoplanetou.

Na následném pozorování tranzitů exoplanety se podílel dalekohled TRAPPIST. O spektrální pozorování se postaraly přístroje HARPS a CORALIE.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno