Pixabay License. Volné pro komerční užití

Planeta Vulkán ze StarTreku neexistuje

Nová studie odhalila, že planeta Vulkán je zřejmě astronomickou iluzí způsobenou aktivitou samotné hvězdy.

Planeta, o které se předpokládalo, že obíhá kolem hvězdy 40 Eridani A (HD 26965) – kde se měla nacházet domovská planeta pana Spocka ze seriálu Star Treku – je ve skutečnosti astronomickým klamem způsobeným pulzováním a chvěním samotné hvězdy.
Možný objev planety obíhající kolem hvězdy, kterou proslavil Star Trek, vzbudil v roce 2018 nadšení a velkou pozornost. O pár let později to ale začalo vypadat, že existence planety stojí na vratkých základech, když jiní vědci zpochybnili, zda tam vůbec je. Nyní se zdá, že přesná měření pomocí přístroje NASA-NSF, instalovaného před několika lety na vrcholu Kitt Peak v Arizoně, vrátila planetu ještě definitivněji do říše science fiction.
Planeta byla původně detekována metodou měření radiálních rychlostí. U velmi velkých planet vede příslušný signál většinou k jednoznačné detekci planety. Problémem však mohou být nepříliš velké planety. V tomto případě se mělo jednat o superzemi (větší než Země a menší než Neptun) s oběžnou dráhou 42 dní.
Dokonce i vědci, kteří původní možný objev planety HD 26965 b provedli, upozorňovali, že by se mohlo ukázat, že jde o chaotické hvězdné chvění maskované jako planeta. Nová analýza s využitím vysoce přesných měření radiálních rychlostí, která v roce 2018 ještě nebyla k dispozici, potvrzuje, že opatrnost ohledně možného objevu byla oprávněná.
Rozbor předpokládaného signálu planety na různých vlnových délkách světla, vyzařovaného z různých úrovní vnějšího pláště hvězdy (fotosféry), odhalil významné rozdíly mezi jednotlivými měřeními vlnových délek – jejich Dopplerovými posuny – a celkovým signálem, když byly všechny zkombinovány.
To s největší pravděpodobností znamená, že signál planety je ve skutečnosti blikáním něčeho na povrchu hvězdy, které se shoduje s 42denní rotací – možná jde o víření teplejších a chladnějších vrstev pod povrchem hvězdy, kombinaci se znaky hvězdného povrchu, jako jsou skvrny a „plagy“, což jsou jasné, aktivní oblasti.

Abigail Burrows et al, The Death of Vulcan: NEID Reveals That the Planet Candidate Orbiting HD 26965 Is Stellar Activity*, The Astronomical Journal (2024). DOI: 10.3847/1538-3881/ad34d5