(c) Dollar Photo.com
(c) Dollar Photo.com

Počítač poprvé porazil světového šampiona deskové hry go

Umělá inteligence dnes opět potvrdila svou převahu nad člověkem. Superpočítač s programem AlphaGo, který vyvinula americká společnost Google, poprvé porazil šampiona ve starodávné asijské deskové hře go. Informují o tom zahraniční média. Světovým šampionem je v posledních deseti letech I Se-dol z Jižní Koreje.

Po třech a půl hodinách hry, kterou vysílaly v přímém přenosu televize z Jižní Koreje, Číny a Japonska a kterou šlo sledovat i na internetu, se I Se-dol rozhodl vzdát první partii, když uznal, že už porážku neodvrátí. Podle odborníků se lidský hráč dopustil v závěru hry hrubé chyby.

Celé utkání má mít pět zápasů, koná se v hotelu Four Seasons v metropoli Soulu a završeno bude 15. března.

Zatímco v šachu jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, v asijské deskové hře go se to poprvé stalo loni v říjnu v Londýně. Tehdy se programu podařilo opakovaně porazit několikanásobného evropského šampiona. Teď došlo i na nejlepšího světového hráče z Asie, kde je hra na nejvyšší globální úrovni.

V říjnu počítač pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů působících v Evropě. Šlo o vůbec první porážku podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později.

Programátoři Googlu uvedli, že AlphaGo předvídá pokračování hry přehráváním všech možných variant dalšího vývoje. Podobně jako lidský mozek je s to spojovat jednoduché kroky do složitějších řešení a zároveň je souběžně kombinovat. Je ale čím dál rychlejší a oproti člověku, pokud nedojde k výpadku elektrické energie, je také neúnavný.

„Go je náš Mount Everest,“ sdělil ředitel britské společnosti DeepMind, kterou Google vlastní a která program AlphaGo vyvinula.

Program rovněž pracuje s miliony dříve odehraných partií, navíc sám proti sobě sehrál nespočet her, což podle tvůrců významně posílilo jeho schopnost efektivně řešit posloupnost tahů. Autoři tvrdí, že v 57 procentech případů je schopen přesně předpovědět příští tah elitního hráče.

Hra go, která vznikla zhruba před čtyřmi tisíci let v Číně, má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů.

Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového. Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.

autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky

Letecká kariéra prvního českého aviatika Jana Kašpara byla překvapivě krátká, trvala pouhé dva roky v …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close