Barva očí psů vs. vlků. Kredit: Royal Society Open Science (2023). DOI: 10.1098/rsos.230854

Psům v důsledku domestikace ztmavly oči, lidem přijdou přátelštější

Etologové z japonských univerzit Teikyo University of Science a Showa University došli k závěru, že většina plemen domácích psů má tmavší barvu očí než vlci. Tmavší zbarvení očí se tedy objevila v důsledku domestikace, a to zřejmě nikoliv náhodou. Dnešní vlk obecný (gray, Canis lupus) má oči žluté a můžeme předpokládat, že stejné měl i vlčí předek dnešních psů (bez ohledu na to, o jakého přesně vlka šlo, kolikrát došlo k domestikaci atd.).
Vědce v nové studii také zajímalo, zda je ztmavnutí očí přímým důsledkem selekce ze strany člověka. Lze říci, že tmavé oči ve srovnání se žlutými vnímáme jako přátelštější, což je u domácí mazlíčka žádoucí? (I když – pes může mít také jako funkci odrazovat nezvané hosty…)
Vědci ve studii porovnávali fotografie 22 vlků obecných s 81 snímky domácích psů různých plemen, přičemž se zaměřili zejména na barvu duhovek. Zjistili, že téměř všichni psi měli tmavší oči než vlci, v mnoha případech výrazně tmavší.
Již předchozí výzkumy ukázaly, že lidé vnímají ostatní lidi a jiná zvířata s tmavšíma očima jako přátelštější než ty se světlejšíma nebo modrýma očima. Tým provedl další experiment, v němž požádal dobrovolníky, aby hodnotili přátelskost psů na fotografiích. Zjistili, že lidé opravdu většinou hodnotili jako přátelštější ty psy, kteří měli tmavší oči. Navíc tyto psy lidé také měli tendenci spíše pokládat za štěňata a zvířata málem bezbranná, vyžadující naši péči.
Změna obličeje psů při domestikaci tak, abychom pohled/výraz psa nevnímali jako hrozbu, se zřejmě bude týkat i dalších rysů tváře.

Akitsugu Konno et al, Are dark-eyed dogs favoured by humans? Domestication as a potential driver of iris colour difference between dogs and wolves, Royal Society Open Science (2023). DOI: 10.1098/rsos.230854

Poznámka PH: Československý vlčák (wolfdog vzniklý zkřížením vlka a německého ovčáka) mívá obvykle oči žluté, jako vlk.

E-kniha – texty o psech ze Sciencemag.cz sebrané, doplněné a uspořádané.
Psověda: Od domestikace vlka po psy u počítačů. 100 vědeckých studií o psech
Kdy lidé poprvé ochočili vlka? Kolik hraček znáš… Kolik slov se dokážou naučit geniální border kolie? Pozná se pes v zrcadle a má teorii mysli? Psi a matematika. Vnímají psi magnetické pole? Mohli by se dožívat 20 let? Genetické studie i experimenty zkoumající chování. Novinky o psech, které se v posledním desetiletí objevily ve vědeckých článcích. Psí zajímavosti z důvěryhodných zdrojů.
Nová vlna 2022, 150 ns

Objednávka na Palmknihy.cz
Objednávka na Kosmas.cz

Experiment CMS v CERNu stanovil s vysokou přesností hmotnost bosonu W

Projekt CMS v CERNu je nejnovějším z řady experimentů zjišťujících hmotnost bosonu W – elementární …

1. Se žlutýma očima se holt těžko dělají „psí voči“, které při domestikaci musely zahrát tu nejdůležitější úlohu. Kdo někdy měl psa ví o čem mluvím …

asi ano, ale on i žlutooký českolosvenský vlčák při pohledu na jídlo psí oči (nebo alespoň odpovídající výraz) udělat umí 🙂

3. Psi pry maji proti vlkum jeden mimicky sval navic – prave ten, co dela ty „psi oci“. Takze s barvou oci to asi nesouvisi.