Zdroj: NASA/Wikipedia, licence obrázku public domain

Dávný obří sesuv půdy v Austrálii

Stopy po mohutném podmořském sesuvu půdy, který mohl před 300.000 lety vyvolat obří vlny cunami, byly nalezeny nedaleko australského pobřeží. Informovala o tom dnes agentura AFP s odvoláním na australské vědce.

Sesuv pevninského svahu byl náhodně odhalen v oblasti Velkého bariérového útesu, kde vědci v současnosti provádějí trojrozměrné mapování mořského dna. Vědci se domnívají, že sesuv způsobilo pravděpodobně zemětřesení.

„V pevninském svahu chybí obrovský kus o délce 20 kilometrů a hloubce osmi kilometrů,“ řekl agentuře AFP jeden z autorů studie Robin Beaman z univerzity Jamese Cooka.

Sesuv pevninského svahu byl lokalizován 75 kilometrů od města Innisfail, které leží ve východoaustralském státě Queensland. Ze svahu zmizelo 32 kilometrů krychlových materiálu. „To je téměř třicetkrát víc než objem Uluru,“ prohlásil Beaman s poukazem na posvátnou horu australských domorodců o výšce 348 metrů, která je známá též jako Ayers Rock.

Doba podmořského sesuvu byla určena pomocí datování korálových fosilií, které byly objeveny zhruba o kilometr hlouběji na podmořských pahorcích, jež vznikly z půdy uvolněné sesuvem. Nejstarší datovány do doby před 302.000 roky.

Zmíněný sesuv půdy mohl vyvolat vlny cunami o výšce 27 metrů, jejich následky ale mohla zmírnit přítomnost množství korálových útesů, napsala agentura AFP.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky