Novokaledonské vrány a novozélandští papoušci nestor kea se údajně učí jako děti, s využitím hry. Podobně se zřejmě budou chovat i další jim příbuzní inteligentní ptáci ze skupin krkavcovitých a papoušků.
Papoušci kea i novokaledonské vrány dokáží identifikovat předměty, které by se daly využít jako nástroje, eventuálně z nich nástroje vyrobit (u nestora bylo toto chování zaznamenáno zatím pouze v zajetí).
Nové pokusy byly navrženy tak, že ptáci si nejprve mohli hrát se dvěma typy kostek (odlišeny barevně i podle hmotnosti) a dvěma typy provázků (také vizuálně rozdílné, navíc se lišily svou ohebností). Poté ptáci v jiné voliéře mohli získat potravu s využitím těchto předmětů – fungoval přitom vždy pouze jeden z příslušné kategorie. Pokusní ptáci si vybrali hned napoprvé vhodný předmět častěji, než by odpovídalo náhodě.
Kontrolní skupina si s předměty předem nehrála a ptáci dostali různé provázky a kostky na výběr až při testu s potravou. Ti na první pokus správně zvolili pouze s náhodnou pravděpodobností – čili užitečnost/konkrétní vlastnosti kostek a provázků se nedaly poznat na první pohled, bylo třeba se s předměty nejprve blíže seznámit. Při hře (zdánlivě neužitečné) tedy ptáci podobně jako lidské děti získávají informace, které jsou připraveni využít později při vhodné příležitosti.
Práce byla publikována v Royal Society Open Science (hlavní autorka Megan L. Lambertová).
Zdroj: Phys.org