Foto: © Dollar Photo Club
Foto: © Dollar Photo Club

Solární letoun poprvé přeletěl Atlantik

Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 překonal za zhruba 70 hodin Atlantický oceán a přistál dnes ve španělské Seville. Z New Yorku se na 15. etapu cesty kolem světa dlouhou přes 6200 kilometrů vydal v pondělí. Jde o první přelet Atlantiku letounem na solární pohon.

Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo významnou část obletu Země. Ve Španělsku se začne připravovat na trasu do Egypta a z něj pak na závěrečný úsek do Abú Zabí. Odtud se stroj vydal na cestu loni v březnu. V kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg.

Více než 6270 kilometrů nad Atlantikem stroj vedl osmapadesátiletý Piccard. „Po dlouhé noci s turbulencí a málem spánku vidím první paprsky denního světla,“ tweetoval ráno ještě z letadla.

Zatím nejdelší etapou obletu byla trasa z japonské Nagoji na Havaj. Měřila 6457 kilometrů a pětidenní let tehdy zajistil třiašedesátiletý Borschberg. Na Havaji měl Solar Impulse 2 téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi.

Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá pět měsíců. Prvním dnem letu byl 9. březen 2015 a další etapy vedly ze Spojených arabských emirátů přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA.

Letadlo váží pouze 1,5 tuny, ale rozpětím křídel je srovnatelné s Boeingem 747. Dokáže letět rychlostí 50 kilometrů v hodině, a to díky bateriím, v nichž se ukládá energie načerpaná ze slunce. Piloti sedí v kabině o objemu 3,8 metru krychlových, která je dostatečně izolovaná, aby mohli čelit teplotním výkyvům pohybujícím se od plus 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Hlavím smyslem projektu je podle internetové stránky týmu ukázat, že „takzvané čisté technologie jsou schopny dokázat nemožné“.

autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky

Letecká kariéra prvního českého aviatika Jana Kašpara byla překvapivě krátká, trvala pouhé dva roky v …