FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

SpaceX poprvé využije první stupeň rakety k opakovanému startu

Společnost SpaceX poprvé využije k opakovanému startu první stupeň rakety Falcon 9, který už jednou sloužil k vynesení nákladu do vesmíru a nepoškozený přistál zpět na Zemi. Raketa odstartuje v zatím neurčený termín na konci roku a ponese na oběžnou dráhu telekomunikační satelit lucemburské firmy SES. Informovala o tom dnes britská stanice BBC.

„Raketa z druhé ruky“, jak ji označuje BBC, poprvé posloužila k vynesení 1,5 tuny zásob na Mezinárodní vesmírnou stanici letos v dubnu. Její první stupeň dosedl na plovoucí přistávací ploše v Atlantickém oceánu a odborníci ze SpaceX ho poté prověřili, zda jsou všechny systémy plně funkční. Během několika měsíců by měl být připraven k dalšímu letu.

„Opakovaný start rakety, která už jednou vynesla vesmírnou loď na oběžnou dráhu, je důležitý milník na cestě k tomu, aby bylo možné rychle používat staré díly,“ uvedla Gwynne Shotwellová ze SpaceX. Podle ní by motory v prvním stupni mohly být použity přinejmenším ke 40 opakovaným startům, aniž by bylo nutné je zásadním způsobem opravovat.

Používání raket či jejich podstatných částí k opakovaným startům by podle odborníků mohlo výrazně zlevnit lety do vesmíru. Dosud totiž kosmická loď na své cestě na oběžnou dráhu postupně odhazuje všechny součásti rakety, jakmile v nich vyhoří palivo, takže je nutné pro každý start sestavovat novou raketu, což je nákladné a časově náročné.

O tom, že by opakované používání raket mohlo znamenat nižší cenu, se přesvědčila i firma SES, která dostala od SpaceX slevu v neupřesněné výši z ceny startu. Firma zároveň sdělila BBC, že i přes nižší cenu a užití opakované rakety se nijak nezvýšila výše pojištění satelitu, které firma platí.

SpaceX poprvé úspěšně zvládl přistání použitého prvního stupně na Zemi v prosinci 2015. Tento díl rakety nyní stojí před sídlem firmy v Hawthornu v Kalifornii. Celkem firma dokázala získat zpět šest prvních stupňů raket Falcon 9, které vyslala do vesmíru. Její bezpilotní kosmická loď Dragon, která slouží k vynášení nákladu na ISS, je rovněž sestrojena k opakovanému používání.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky